De manager verraste mij echter vooral met zijn aanvullende bedrijfseconomische keuzes. Een hele nieuwe cyclus is door deze melkproducent ontstaan. Wanneer vrachtwagens de koemelk bij de boeren ophalen om het in de fabriek om te zetten in vervoerbare en drinkbare melk, gaat met het transport daarheen gelijk meel en dierenvoedsel mee. Producten die de boeren hard nodig hebben. Daarmee is de fabriek verzekerd van een gezonde veestapel, en dus meer melkproductie.
De boeren die melk leveren, krijgen ook training. Onder meer in het testen van de kwaliteit van de melk en het kweken van groente op alternatieve manieren. Een echte booster voor deze bedrijfstak dus. Aan het einde van ons bezoek presenteerde hij ons zijn nieuwste idee: yoghurt met pulp van 100% vers fruit. Een noviteit in Kenia en erg lekker. De manager zorgt zelf voor de marketing van de kleine bakjes met yoghurt bij supermarkten. Dat loopt vast uit op een succes, maar later die dag zou dit me verder aan het denken zetten.
Ontmoetingsplaats voor jonge ondernemers
We spraken met twintigers Joshua en Brian, die een verhuisbedrijf opgezet hebben: ‘Kejamove‘. Met hulp van Nailab draaien zij goed en denken ze al aan vestigingen in andere landen, zoals Oeganda en Tanzania.
Een andere jonge ondernemer is Leila. Zij richtte ‘Hired Help‘ op. Haar droom is om vrouwen duurzaam te helpen, door hen betaald werk te laten doen in de huishouding. Zo hebben nu twaalf vrouwen fulltime werk en nog eens veertig maken part time schoon. Vrouwen onderhouden in Kenia vaak het gezin. Layla investeert in hun vaardigheden met training en advies en ziet allerlei mogelijkheden om verder uit te breiden met bijvoorbeeld koken en kinderopvang. Nailab hielp haar onder meer met een website.
Tot slot spraken we Derrick, een bekende van ICCO. Met steun van Nailab en ICCO’s iMPACT Booster programma richtte hij, na een aantal louterende ervaringen, www.Herdy.com op, een marktplaats voor vlees, groente en fruit. Hij verkoopt vijftig verse producten online en heeft daarmee al binnen anderhalf jaar, zonder marketing, een vaste klantenkring van ruim 200 consumenten opgebouwd. Daar profiteren talloze kleinere boeren uit de omgeving van. Zij leveren namelijk de producten. En wel via een innovatieve manier: Derrick biedt via een app aan welk product, bijvoorbeeld vijftig konijnen, hij die dag nodig heeft en welke prijs hij er voor kan geven. Boeren kunnen via een swipe het aanbod aannemen en direct leveren. De markt wordt op deze manier gemakkelijk bereikbaar voor deze boeren, wat eerst onmogelijk leek.
Initiatiefrijke ondernemers aan elkaar linken
Na al deze ontmoetingen wilde ik nog niet weg uit Kenia. Ik zou dolgraag wat langer blijven om deze connecties op te zetten en andere ideeën op te pakken. Maar dat zat er helaas niet in. En daarbij: we hebben in Kenia meerdere heel goede ICCO-collega’s gestationeerd die dit veel beter kunnen oppakken met hun kennis van het land en hun relaties bij de bedrijven.
Wat betekenen deze ontwikkelingen?
Wie nog het idee heeft dat er in Kenia geen initiatieven ontplooid worden, moet zeker eens met mij van gedachten wisselen. Dat wordt vast en zeker een inspirerend gesprek dat ons beiden een flinke energieboost geeft.