Achtergrond

Fotomodel is uit, jij-bak is in

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Reclame maken voor je goede doel, hoe doe je dat? Ga je voor de tranentrekker of voor de brutale confrontatie? Tien trends voor 2014:

1. De (meestal blanke) weldoener[[{“fid”:”23715″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:309,”width”:454,”style”:”width: 215px; float: right; height: 146px; margin: 5px 2px;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Een klassieker, en eentje die voorlopig nog niet uitgewerkt is. Zeker omdat je tegenwoordig al met één sms een kind kunt vaccineren of naar school sturen. Ook in 2014 lijden BN’ers, VUT’ers en uitwisselingsstudenten daarom nog steeds massaal aan het White Saviour Industrial Complex. En wie niet bekend genoeg is om op een billboard te verschijnen, kan altijd nog schitteren op zijn eigen Facebookpagina.

2. Mandela, Gandhi, Moeder Theresa, Martin Luther King
Hun doorzettingsvermogen en onbaatzuchtigheid zijn een voorbeeld voor iedereen die zijn tijd verknoeit met op de bank zitten en zappen. Ook kun je erop wijzen dat zij helden zijn geworden dankzij de kans die ze kregen om naar school te gaan of vaccinaties te krijgen. Met elk kind dat je niet redt (zie trend 1), smoor je een potentiële wereldleider in de dop.
 

3. Voor – na[[{“fid”:”23705″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:179,”width”:248,”style”:”width: 248px; height: 179px; float: left; margin: 15px 9px;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Een klassieke methode in de reclamewereld, het liefst met split screen. Denk aan de antiroosshampoo van Head&Shoulders: links zie je een mannenschouder bestoven met wit poedersuiker, rechts een cleane schouder, omringd door vrouwelijk schoon. Deze methode wordt ook in de goededoelenwereld veelvuldig toegepast, volgens de formule ‘Eerst had X geen eten/geen toekomst/geen medische zorg, nu is X boerin/naaister/genezen’. En dat allemaal dankzij onze euro of ons sms-bericht.

 

4. Het blije kind{C}[[{“fid”:”23706″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:285,”width”:377,”style”:”width: 175px; height: 132px; float: right;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Het kind met de traan en de vlieg kan echt niet meer, ondervond Save the Children vorig jaar. Dat levert een moreel dilemma op, want zielige kinderen doen donateurs naar de portemonnee of randomreader grijpen. Toch kiezen de meeste ontwikkelingsorganisaties tegenwoordig voor een lachend kind, meestal met profvoetbal- of academische ambities.

5. Rauw op je dak
Een tegenbeweging tegen trend 4. We maken de wereld niet mooier dan-ie is en tuigen ‘m zeker niet op met schattige plaatjes van lieve kinderen. De wereld is rot en dat zal de Nederlander weten. Met harde feiten en droge cijfers over kindermisbruik, prostitutie of kinderarbeid speel je niet in op het sentiment maar op rechtvaardigheidsgevoel. Spreekt vooral de betrokken nieuwsjunk aan.

{C}[[{“fid”:”23707″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:256,”width”:700,”style”:”width: 475px; height: 174px;”,”class”:”media-element file-default”}}]]

6. De Spiegel{C}[[{“fid”:”23708″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:200,”width”:280,”style”:”width: 150px; float: right; margin: 5px; height: 107px;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
It’s a small world after all, wist Walt Disney al in de jaren ’60. There’s so much that we share. Koppel scholieren aan scholieren, en moeders aan moeders, boeren aan boeren. Identificatie doet doneren.

{C}[[{“fid”:”23720″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:696,”width”:960,”style”:”width: 150px; height: 109px; margin-left: 3px; margin-right: 3px; float: left;”,”class”:”media-element file-default”}}]]7. De jij-bak
Wie trend 6 te zoet vindt, zoekt de confrontatie. Plaats de veilige vinexwijk van de donateur tegenover de ruige wereld van rauwe armoede en conflict. Stop een landmijn in zijn krant, of vraag hoe hij het heeft gehad op de camping. Ineens zit die luie stoel een stuk minder comfortabel.

8. De dialoog
Exorbitante directeurssalarissen, kapotte waterpompen, verstofte sportzalen, om nog maar te zwijgen van de strijkstok: het is niet gezegd dat onze gedoneerde euro ook terechtkomt bij Amadou of Dewi. Bied potentiële donateurs een luisterend oor voor al hun twijfels. Hoezo…een druppel op een gloeiende plaat?

{C}[[{“fid”:”23709″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:696,”width”:960,”style”:”width: 500px; height: 363px;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
9. De ambassadeur met inhoud{C}[[{“fid”:”23710″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:600,”width”:427,”style”:”width: 130px; float: right; height: 183px; margin-left: 8px; margin-right: 8px;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Een Nederlands fotomodel in madonnapose met donker kindje? Fout! Anno 2014 moet een ambassadeur (zie trend 1) wat te melden hebben. Dolf Jansen over landroof (Oxfam Novib), Floortje Dessing over verwoesting (Just Diggit), Daphne Bunskoek over kinderhandel (Plan Nederland) en natuurlijk good old Marco Borsato over kindsoldaten (War Child).

10. Huis-, tuin- en keukenkeuzes
Al doneer je elke maand je halve salaris, dat is niet meer dan een aflaat zolang de wereld oneerlijk is ingericht. De wereld verander je niet mee gulle gift, maar door je dagelijkse keuzes. Laat een ander niet de prijs betalen van het feestjurkje dat je voor € 4,95 hebt gescoord (Stichting Urgenda).  Met ons winkelmandje kunnen we de wereld veranderen. Maar pas op, voordat je het weet, lig je er wakker van:{C}[[{“fid”:”23703″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:360,”width”:480,”alt”:”Blijf kalm!”,”class”:”media-element file-default”}}]]

Radiators naar Noorwegen
Er is steeds meer discussie rond het beeld van ontwikkelingslanden in campagnes van goede doelen. IDleaks en Upact lanceerden in augustus vorig jaar een manifest met aanbevelingen. Journalist Mirjam Vossen doet onderzoek naar beeldvorming in reclamecampagnes van ontwikkelingsorganisaties. Wilde Ganzen en vakblad ViceVersa voerden afgelopen maand het online debat Reframing the Message. De Noorse organisatie SAIH stelde zelfs de Rusty Radiator Award in voor het meest cheesy campagnefilmpje.

De trendlijst is samengesteld op basis van websites van grote en kleine organisaties, postercampagnes en de 240 inzendingen voor de NRC Charity Awards, najaar 2013.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons