De groei in fairtrade aankopen houdt aan. Het afgelopen jaar kocht 60% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen. In 2009 was dat nog slechts 49%. Huishoudens die fairtrade kopen, doen dat bovendien vaker en meer. Dat blijkt uit een peiling van NCDO ondder 6000 huishoudens.
Gemiddeld gaven huishoudens € 16,86 aan fairtrade producten uit. Vooral alleenstaanden en gepensioneerden met een hoger inkomen zijn enthousiaste fairtrade-kopers. In vergelijking met het afgelopen jaren werd vooral meer fairtrade fruit, vruchtensap en culinaire producten gekocht. Ook de aankoop van eerlijke choocola, wijn en koffie zit in de lift.
90% van de totale fairtrade omzet werd bij supermarkten behaald. Albert Heijn heeft met 29% van de bestedingen het grootste marktaandeel, maar inkooporganisatie Superunie (van onder andere winkelketen PLUS) maakte net als vorig jaar de grootste groei door.
NCDO onderzoekt sinds 2007 jaarlijks het aankoopgedrag van fairtradeproducten, in samenwerking met onderzoeksbureau GfK. Aan dit onderzoek deden 6.000 Nederlandse huishoudens mee uit het consumentenpanel van GfK. Zij scanden een jaar lang hun boodschappen, waardoor te zien is wie, wanneer, waar, welke fairtrade levensmiddelen kocht.
Het onderzoek is hier te downloaden.