Hivos heeft de online gids samengesteld op basis van een landelijke enquête bij verkooppunten. Door de Eerlijke Bloemengids kunnen consumenten bewust kiezen voor bloemen met een keurmerk. Ze dragen hierdoor mee aan betere werkomstandigheden voor werknemers in de bloemenindustrie in Oost-Afrika en Latijns-Amerika. Volgens Hivos verkoopt meer dan een kwart van alle bloemisten al eerlijke bloemen en maakt dat zichtbaar via keurmerken. Ook Aldi, Albert Heijn en Jumbo zijn opgenomen in de gids. Tuincentra voldoen nog niet aan de criteria van de gids.
Campagne
Hivos zet zich met de campagne Power of the Fairtrade Flower in voor een betere werkomstandigheden. De bloemenindustrie bestaat voor 70 procent uit vrouwen die vaak te weinig verdienen om rond te kunnen komen. Ook is er nog steeds sprake van seksuele intimidatie en wordt het personeel regelmatig blootgesteld aan chemicaliën die in de kassen worden gebruikt. Volgens de organisatie zijn op dit moment keurmerken de beste garantie voor betere arbeidsomstandigheden en het milieu.
Kijk in de Bloemengids waar je eerlijke bloemen in jouw buurt kunt kopen.