Achtergrond

Economische strop na brand vliegveld Nairobi

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

In de etalages van de tax free zone lagen vorige week nog stapels roodgeblokte Masaai-kleden en uit hout gekerfde zebra’s. Nu is het één grote verkoolde bende. De internationale aankomsthal van het Jomo Kenyata International Airport (JKIA) in Nairobi brandde afgelopen woensdagochtend volledig af.

Pas vrijdagochtend vertrok de reguliere KLM-vlucht vanaf Schiphol weer richting Nairobi. “Maar die vlucht was al volgeboekt. Mijn reis begon en eindigde dus woensdagochtend op Schiphol”, vertelt Miranne Kalff uit Amsterdam. Ze zou een week naar Kenia gaan om vrienden op te zoeken. Én de wildebeestentrek in de Masaai Mara te zien. Augustus is het toeristisch hoogseizoen voor Kenia, dat door talloze afgezegde reizen directe economische gevolgen ondervindt van de brand. De schade loopt in de miljoenen.

Falende brandblusinstallaties
Ook Kenia’s imago loopt een deuk op. ‘Een gênante respons op een noodsituatie’, klinkt het al twee dagen op sociale media en op straat. De cartoon in The Daily Nation van een brandweerwagen op drie wielen en een doorgeknipte brandspuit van Kenia’s bekendste politiek cartoonist Gado illustreren dat sentiment. Keniaanse militairen moesten te hulp schieten met emmers water, private bedrijven rukten uit om falende brandblusinstallaties te ondersteunen. Kortom: tijd voor enige introspectie van de nationale rampenbestrijding, voelde ook de staatssecretaris van Transport zich genoodzaakt te zeggen.

Amerika versus China
De Amerikaanse president Barack Obama bood in een steunbetuigend telefoontje aan zijn collega Uhuru Kenyatta al ‘ondersteuning voor een trainingsprogramma’s voor rampen’ aan. Het veroorzaakte een Twitterette aan hoongelach. Sinds Obama’s uitspraak dat ‘keuzen gevolgen hebben’, waarbij hij doelde op de verkiezing van een door het Internationaal Strafhof aangeklaagde president, heeft hij zich afzijdig gehouden van Kenia. Veel Kenianen ervaren zijn uitspraken daarom als bevoogdend.
Sommigen wenden de blik daardoor nog meer naar het Oosten. ‘Chinezen hebben geen last van steunbetuigingen, die wachten liever op een aanbesteding voor de bouw van een nieuwe aankomsthal’, Twittert iemand als reactie op Obama’s aanbod.

Nieuwe terminal
Of hij gelijk krijgt, zal gauw blijken. Kenia wentelt zich nu nog in de oorzaak van de ramp, maar zal een nieuwe terminal moeten bouwen om de status van regionale hub niet te verliezen aan omringende landen. De afgebrande terminal (uit 1978) kon de reizigersstroom van ruim 6 miljoen passagiers per jaar eigenlijk al niet meer aan. Daarom is een paar jaar geleden al begonnen met de aanbesteding van de bouw van een vierde terminal. De winnaars? Twee Chinese bedrijven.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons