Het aantal consumenten dat let op duurzaamheid bij het kopen van producten en diensten, is gestegen met 12 procent. Momenteel heeft 42 procent aandacht voor duurzame aspecten. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2014: een grootschalig marktonderzoek van GfK, b-open en DDB & Tribal Amsterdam.
Eerlijke producten die met respect voor mensen gemaakt zijn, is het belangrijkste criterium voor consumenten: 44 procent let hierop. Dierenwelzijn is voor 39 procent belangrijk. De aandacht voor het milieu is afgelopen jaar afgenomen: van 45 naar 40 procent.
De helft van de consumenten heeft meer vertrouwen in een merk, als ze denken dat het maatschappelijk verantwoord onderneemt. Toch zijn consumenten sceptisch: 48 procent wantrouwt claims als ‘duurzaam’ en ‘maatschappelijk verantwoord’, dit was 39 procent in 2013.
Zestig procent van de consumenten, weet ook niet in hoeverre een merk duurzaam of maatschappelijk verantwoord is. Bij driekwart van de merken kan men zelfs geen enkele associatie noemen met duurzaamheid. Alleen bij de grotere, bekendere merken kunnen mensen aangeven wat het merk aan duurzaamheid doet. Voorbeelden hiervan zijn Tridos Bank en Max Havelaar.
Bart Brüggenwirth van b-open, vindt de stijgende interesse in duurzaamheid een opvallend signaal. “We weten niet of het leidt tot een versnelling in de afzet van duurzame producten, maar duidelijk is dat mensen zonder schuldgevoel willen consumeren en zich bewuster zijn van de keuzes die ze kunnen maken.”
De deskundige ziet verschillende mogelijke oorzaken. “Er zijn meer duurzame producten, de duurzame producten zijn zichtbaarder in de winkels, het aantal keurmerken is gegroeid en er is meer publiciteit, bijvoorbeeld ver de ramp in de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh.”