In het boek, dat Paradigm shift in fashion zal gaan heten, legt ze aan modemerken uit hoe ze hun kleding op een ethische manier kunnen produceren.
Na het opzetten van de online database Modevlinder was Hasmik nog niet tevreden. Ze vroeg zich af wat het verschil was tussen de informatie die ze leerde op haar opleiding en de informatie die ze vergaard heeft tijdens een vierjarig onderzoek naar duurzaam produceren. Om dat te begrijpen heeft ze met veel mensen gepraat over kleding. Zo is ze erachter gekomen wat de behoeftes van ‘gewone’ mensen op het gebied van mode zijn. Deze informatie heeft Hasmik gecombineerd met haar kennis over duurzaam produceren. Zo is het design systeem ontstaan.
Volgens haar nieuwe systeem krijgen fabrikanten eerlijk loon worden er afbreekbare materialen gebruikt. Die manier van produceren leidt tot een hogere verkoopprijs. Om de kleren toch betaalbaar te houden heeft Hasmik een business-model ontworpen.
Hasmik: “Volgens dit model hangt de prijs van een kledingstuk niet af van de productiekosten of van de kwaliteit, maar van de manier waarop de kledingstukken worden ingekocht.”
Het business-model is nog niet helemaal kloppend. Om praktische zaken zoals belastingen en verzekeringen te regelen moet Hasmik met advocaten en accountants praten. Daarom houdt hasmik een crowdfunding.
Voor meer informatie klik hier.
Foto bron: cc Flickr/ Scoobyfoo