"Nice suit, No Plan!" In de eerste aflevering van Dragons' Den Nigeria die zondag 27 juli door African Independent Television werd uitgezonden, konden kijkers over het hele Afrikaanse continent zien hoe de Afrikaanse Dragons, mediamagnaat John Momoh, telecommiljonair Alexander Amosu, marketinggoeroe Chris Parkes, zakenvrouw Ibukun Awosika, financieel genie Femi Tejuosho en durfkapitalist Tokunbo Ishmael, gehakt maakten van de ideeën van de ondernemers in spe.
Genadeloos oordeel
Een plan voor een hotelketen, een uitbreiding van een garage, het fabriceren van kokosnootolie en het geven van mediatrainingen. De ideeën van de zeven ondernemers die zich in de eerste aflevering in het hol van de leeuw durfden te wagen, waren zeer divers.
Dragon Ibukun Awosika verdiende haar miljoenen in de meubelindustrie. |
Hoewel de jury bij sommige ideeën twijfelde, slaagde uiteindelijk niet een wannabe ondernemer erin om een investering bij hen los te peuteren. De juryleden steken immers alleen geld in een plan waarvan zij het vertrouwen hebben dat zij hun investering ook weer terug krijgen. Marketingplannen, research en onderbouwing van de plannen werden dan ook genadeloos gefileerd. De ondernemer die moest bekennen dat hij geld nodig had voor de uitbreiding van zijn garage omdat hij zijn zakenkapitaal in de bouw van zijn nieuwe huis had gestopt, kon dan ook meteen de studio verlaten.
Ondernemerschap stimuleren
Dragons' Den Nigeria wordt gesponsord door de United Bank for Africa (UBA). UBA wil door middel van het programma ondernemerschap en innovatie in Afrika stimuleren. Afrika stikt van de mensen met ondernemerszin. Vaak worden die ambities in de kiem gesmoord door een gebrek aan investeringen in het continent.
Oorspronkelijk is het programma afkomstig uit Japan. Inmiddels zijn er ook een Arabische, Nederlandse, Britse en Amerikaanse variant van de show. En sinds kort dus ook een Afrikaanse. De Afrikaanse versie duurt 13 afleveringen. De eerste aflevering was afgelopen zondag te zien.
Parodie op Britse versie van Dragons' Den