Curitiba, in het zuiden van Brazilië, heeft zijn bevolking de afgelopen twintig jaar zien verdrievoudigen, tot ruim 2 miljoen. Toch is het autoverkeer in dezelfde periode met 30 procent gedaald. Dat heeft alles te maken met een revolutionair openbaarvervoersysteem dat nu meer dan 2 miljoen mensen per dag vervoert.
De stad wordt doorkruist door vijf snelbuslijnen – een zesde is in aanbouw – met eigen baanvakken waar geen auto mag komen. Driedelige bussen rijden er met hoge frequentie. De haltes, opvallende cilindervormige glazen constructies, zijn zo ontworpen dat de passagiers snel op en af kunnen stappen. Een kaartje kost minder dan 1 euro en daarmee rij je tot 20 kilometer buiten het centrum.
Het Colombiaanse Bogota nam het systeem van Curitiba over en Los Angeles volgde volgde met de Orange Line. Dit jaar kondigde New York aan dat het vanaf 2012 een snelbusbaan dwars door de stad gaat aanleggen.
Botanische tuinen (cc) |
Schapen maaien parken
Curitiba scoort niet alleen goed met zijn openbaar vervoer. De stad heeft het grootste autovrije winkelgebied ter wereld, en het hoogste percentage voor afvalrecycling. Bovendien is er door het grote aantal parken 51 vierkante meter groen per inwoner. Om al het gras in die parken te maaien worden schapen ingezet. Al deze ideeën komen uit de koker van burgemeerster Jaime Lerner (zie kader). Een ander bijzonder idee van hem was de inzet van vissers om de waterwegen schoon te maken.
Sommigen waarschuwen dat Curitiba het slachtoffer van zijn succes dreigt te worden. Het bussysteem zit bijvoorbeeld dicht bij zijn verzadigingspunt en de laatste jaren sputtert de afvalrecycling. “De stadsregio heeft een nieuwe visie nodig”, vindt architect en ruimtelijk planner Jorge Wilheim, die de ontwikkeling van Curitiba mede vorm gaf.
Invloedrijk denker |
Foto boven: bushalte in Curitiba (cc) Sasha Aikin