Achtergrond

Chinese buikbus gaat files te lijf

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Op de schetsen van de bus die al in omloop zijn, lijkt de bus op een soort metrolijn maar dan eentje die op de snelweg staat. Het 4,5 meter hoge gevaarte dat over twee rijstroken past, heeft twee afdelingen: het zitgedeelte voor passagiers (1200 tot 1400 in totaal) en onderin is ruimte voor auto’s en bestelbusjes die niet hoger zijn dan 2 meter om hun eigen weg te volgen.

China Peking verkeer
Verkeer in Peking
Foto (cc)

De bus kan ongeveer 60 km per uur rijden en zou het aantal files met 20 procent kunnen verminderen. Het voertuig lijkt een beetje op de schaatsenrijdertjes, de insecten die op het water glijden.

Zonnebrandstof
De bus die bedacht is door de Shenzhen Huashi Future Parking Equipment firma moet het krioelende verkeer van steden als Peking ontlasten door meer mensen het openbaar vervoer in te lokken. Daarnaast is het ook een groen vervoermiddel. De bus rijdt op zonne-energie en braakt geen uitlaatgassen de lucht in.

De bus heeft wel een spoor nodig om op te rijden. De bouw van de eerste 186 kilometer spoor in de Pekingse wijk Mentougou begint eind dit jaar. De aanleg kost ongeveer 500 miljoen yuan. Volgens de bedenkers is dit veel goedkoper dan de aanleg van metrotunnels en stations.

Foto bovenaan (cc) HSFuture.com

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons