Climate Counts beoordeelde de 56 gerenommeerde bedrijven die aan de hand van een puntensysteem minimaal nul en maximaal 100 punten konden behalen. Geen van de beoordeelde bedrijven haalde de maximale score; met 77 punten haalde Canon wel veruit de hoogste score van alle onderzochte ondernemingen. Zo werd onder meer bekeken hoe klimaatvriendelijk het beleid van een bedrijf is. Bij het onderzoek waren bedrijven in verschillende categorieën ingedeeld zoals kleding/accessoires, voedselproducenten, restaurantketens en media. Canon behaalde overall het hoogste resultaat in klimaatbeleid en de uitvoering ervan.
Hoogste scores
Met 77 punten scoort Canon ook hoger dan collega-technologiebedrijven als IBM (70), Toshiba (66) en Motorola (60) op het gebied van milieubewust beleid. Zo haalde Canon 18 van de 22 punten voor het gevoerde milieubeleid en kreeg het bedrijf 45 van de 56 punten voor de maatregelen die het heeft genomen om uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. Geen enkel ander beoordeeld bedrijf haalde hierin een hogere score. Ook scoorde Canon beter dan andere technologiebedrijven op het gebied van 'openheid' over het te voeren beleid.
Consument is de sleutel
Climate Counts wil met het onderzoek bedrijven ervan bewust maken dat zij moeten werken aan het tegengaan van het broeikaseffect. Consumenten zijn volgens de organisatie de sleutel tot het bereiken van deze bedrijven. Climate Counts hoopt dat zij bij hun dagelijkse aankopen de houding van bedrijven ten opzichte van klimaatverandering laten meespelen.