Achtergrond

Beijing halveert het autoverkeer

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Vanaf deze week worden duizenden bouwwerven in Beijing stilgelegd. Ook in de wijde omgeving van de stad moeten vervuilende fabrieken vanaf nu voor meer dan twee maanden dicht. In de havenstad Tianjin moeten bijvoorbeeld veertig bedrijven en meer dan twintig werven sluiten.

Spelen8
Foto: CC

Nummerbord
Het stadsbestuur legt ook het autoverkeer drastisch aan banden. In Beijing rijden 3,29 miljoen auto’s, maar tijdens de Spelen zullen er heel wat minder rondrijden. Sinds 1 juli mogen voertuigen met een geel kenteken al niet meer op de weg komen, dat zijn zwaar vervuilende auto’s die meestal ouder zijn dan twaalf jaar. Vanaf 20 juli moeten auto’s met een even nummerplaat op oneven dagen in de garage blijven, en auto’s met oneven kentekens op alle even dagen. Peking wil op die manier tot 20 september het autoverkeer halveren, want ook de deelnemers aan de Paralympische Spelen hebben recht op goede lucht. Alleen vrachtwagens die levensmiddelen vervoeren, het wagenpark van de stadsreiniging en de ordediensten en voertuigen van diplomaten en Olympische vertegenwoordigers mogen nog elke dag de weg op.

Vorig jaar in augustus testte Beijing de maatregel al eens uit. Vier dagen lang nam het verkeer op de hoofdwegen met 30 procent af. Tijdens de Spelen zal het autoverkeer met 45 procent verminderen, schat Shaozhong Du, vice-secretaris van het Bureau voor Milieubescherming in Beijing. De uitstoot van uitlaatgassen zou zelfs met 63 procent afnemen. Volgens hem zal het niet bij deze eenmalige inspanning blijven. “Dit wordt een interessante ervaring voor het beheer van het stadsverkeer.”

 

 

Spelen7
Foto: CC

Meer openbaar vervoer
Om de mobiliteit van de inwoners van Beijing niet te zeer in te perken, zullen er meer bussen en metro’s rijden. Om de piekuren te spreiden, zijn sommige werktijden en winkeltijden tijdelijk veranderd. Automobilisten die opeens de bus moeten nemen, kunnen zich er ook mee troosten dat ze drie maanden lang minder verkeersbelasting moeten betalen. Rijke Chinezen hebben helemaal geen probleem: wie twee auto’s heeft die toevallig allebei even of oneven kentekens hebben, kan al sinds 1 juli een nieuwe nummerplaat krijgen.

Veel inwoners reageren gelaten. “Het maakt niet veel uit”, zegt Zei Ling Zhang, een adjunct van een hoteluitbater die met de auto een uur onderweg is naar zijn werk. “Ik kan ook de metro of de bus nemen. Ik heb het openbaar vervoer al jaren niet meer gebruikt, het is wel interessant.” Andere inwoners van de hoofdstad hebben al plannen gesmeed om de vervoersproblemen op te lossen. “Het is echt wel een beetje lastig, ik woon heel ver van mijn kantoor”, zegt Zei Sheng Qu, die met een partner een klein bedrijf leidt. “Ik heb met mijn collega al afgesproken dat mensen verlof kunnen krijgen op dagen dat ze niet mogen rijden”.

Carpoolen
Carpoolen is een voor de hand liggende oplossing. “Vier mensen in het appartementsgebouw waar ik woon, werken in het oosten van Bejing”, zegt Zei Xun Gao, een werknemer van Motorola. “We rijden om de beurt en spreken we elke ochtend rond 7 uur af aan de voordeur, dan rijden we samen en stoppen we op een centrale plaats in het oosten van de stad. Ik kan dan verder te voet naar mijn werk, anderen moeten nog een bus nemen. Maar dat lukt alleen ‘s ochtends, s’ avonds kunnen we niet afspreken omdat we verschillende werktijden hebben. Maar het zal maar een tijdje duren.”

 

 

 

 

Spelen13
Foto: CC

De bouwsector is minder blij met de maatregel. “We zouden eventueel wel een toelating kunnen versieren voor kleine bouwwerken, maar we kunnen geen cement en bouwmateriaal in de stad krijgen”, moppert Shao, een aannemer die alleen zijn achternaam wil geven. Hij zal de komende maanden dus veel minder verdienen, terwijl hij toch moet doorbetalen voor het levensonderhoud van de bouwvakkers uit andere delen van het land die hij in dienst heeft. Als hij dat niet doet, gaan ze uitkijken naar werk in andere steden.

Weg uit Beijing
Ook voor andere inwoners wordt het allemaal een beetje te veel. Michael Guo, een tennisleraar die met een motorfiets heen en weer pendelt tussen verschillende tennisvelden in de stad, gaat tijdens de Spelen met vakantie. “Als ik niet kan rondrijden, kan ik niet werken. Ik ga voor een paar dagen naar Sanya (een tropisch eiland in Zuid-China). De Spelen zie ik dan wel op tv.”

Het is nu uitkijken naar het effect van de maatregelen. De eerste twee weken van juli zagen de inwoners van Beijing maar een paar dagen de blauwe lucht; de overige dagen hing er een hardnekkige smog. Veel atleten nemen het zekere voor het onzekere en reizen pas op het allerlaatste moment af naar Beijing. De Nederlandse roeiploegen, Zwitserse triatleten, Amerikaanse synchroonzwemmers en nog veel andere teams wennen in Japan en Zuid-Korea aan het klimaat.

 

 

 

 

Meer bij intimate China

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons