Van leftover woman naar happy single?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
In de docustijl gefilmde reclame getiteld “The Marriage Market Takeover,” praten verschillende vrijgezelle Chinese vrouwen openhartig over de druk die zij voelen om te trouwen. Aan de BBC stelt Markus Strobel, de president van SK-II, dat het doel van het reclamefilmpje is om vrouwen te inspireren en hen de kracht te geven om zelf te belissen over hun toekomst. “Door de reclame zie je hoe talentvolle en dappere Chinese vrouwen zich genoodzaakt voelen om te trouwen voor hun 27ste, uit angst om voor ‘sheng nu’ aangezien te worden,” vertelt Strobel.

Schande voor de familie 

“Ze is niet zo mooi, daarom is ze overgebleven,” aldus de moeder over haar ongetrouwde dochter die met tranen in haar ogen naast haar zit. In de Chinese cultuur wordt het als een groot teken van disrespect voor de ouders gezien als hun dochter niet trouwt. Deze vrouwen worden vervolgens gezien als een schande voor de familie. Wanhopige ouders zoeken op speciale openbare plekken, marriage markets, naar advertenties voor geschikte partners voor hun dochters of hangen zelf een advertentie op waarin ze hun dochter aanprijzen. huwelijk, China, sheng nu In het filmpje is onder andere te zien hoe ouders deze marriage market bezoeken om advertenties op te hangen om hun dochters aan te prijzen. Ze zien echter dat hun dochters hun voor waren en zelf advertenties hebben geplaatst met een heel andere toon. In plaats van zichzelf te verkopen als ideale huisvrouwen, worden hun advertenties vergezeld met uitspraken als “ik heb zelfvertrouwen. Ik hou van het leven en ik ben een onvoorstelbare vrouw” of “trouwen om te trouwen zal me ongelukkig maken.”

Maatschappelijke druk 

Naast de druk van hun ouders, worden ongetrouwde vrouwen ook fel beoordeeld in de maatschappij. De regerende communistische partij dringt vrouwen erop aan om te trouwen, mede om de grote gender-onbalans veroorzaakt door het eenkindpolitiek te compenseren. Daarnaast werd de term ‘sheng nu’ in 2007 erkent als een officieel woord door het Chinese Ministerie van Onderwijs.

De All China Women’s Federation (ACWF), gesticht door de Communistische Partij, plaats extra schuld op hoogopgeleide, ongetrouwde vrouwen. In een column geschreven door de ACWF in 2011 staat de volgende tekst: “Mooie meisjes hebben geen opleiding nodig — zij hebben genoeg aan hun uiterlijk om gevraagd te worden om te trouwen. Minder aantrekkelijke meisjes hebben het moeilijker, dus denken ze dat ze hun concurrentievermogen kunnen vergroten door goede cijfers te halen. Ze weten helaas niet dat hoe ouder ze worden, hoe minder waardevol ze worden in de huwelijksmarkt.”

Feministische ontwikkeling 

Steeds meer vrouwen verzetten zich tegen de boodschap van de regering door een single levensstijl te onarmen. “Chinese vrouwen zijn steeds vaker hoogopgeleid en verzetten zich steeds meer tegen het huwelijk,” vertelt Leta Hong Fincher, auteur van Leftover Women: The Resurgence of Gender Inequality in China aan de BBC.

Chinese vrouwen zijn steeds vaker hoogopgeleid en verzetten zich steeds meer tegen het huwelijk

Deze feministische ontwikkeling wordt goed weerspiegelt door de populariteit van het reclamefilmpje. Het filmpje is al meer dan 1.5 miljoen keer bekeken en duizenden mensen hebben erop reageert op de populaire sociale netwerksites Weibo en Douban. “Ik ben een single meisje en deze reclame vertelde me dat ik niet alleen ben en dat ik me niet hoef te schamen,” schrijft een Weibo gebruiker.

Van ‘sheng nu’ naar ‘guang gun’

Een andere reden waarom de term ‘sheng nu’ nu strenger wordt bekritiseerd heeft te maken met de gender-onbalans in China. Op dit moment zijn er al bijna 34 miljoen meer mannen dan vrouwen in China. Volgens de New York Times zullen er in 2020 zelfs 30 miljoen meer vrijgezelle mannen dan vrijgezelle vrouwen zijn. Vrijgezelle mannen worden in China ‘guang gun’ genoemd. Guang gun mannen worden over het algemeen minder gestigmatiseerd dan vrouwen, deels omdat mannen traditioneel gezien minder onder druk staan om jong te trouwen.

Bekijk hier het ontroerende reclamefilmpje waarin Chinese vrouwen duidelijk maken dat single zijn niets is om je voor te schamen;

[[{“fid”:”46767″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Marriage Market Takeover “,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Marriage Market Takeover “},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”SK-II: Marriage Market Takeover (Please turn on subtitle)”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons