Italië vraagt om meer baby’s met ‘beledigende’ campagne

02-09-2016
Door: OneWorld Redactie
Bron: Quartz
Bron: Wikimedia
Van ’t web – 

Italië wil dat vrouwen meer kinderen krijgen om de bevolkingskrimp in het land tegen te gaan. In de aanloop naar ‘Fertility Day’ op 22 september startte de Italiaanse regering een campagne die het ouderschap moet aanmoedigen, maar ze slaan de plank behoorlijk mis.

De twaalf posters waaruit de campagne bestaat, zouden dreigend en seksistisch zijn. Teksten als “Schoonheid heeft geen leeftijd, maar vruchtbaarheid wel” schoten veel Italiaanse vrouwen in het verkeerde keelgat. Ook de afbeelding van een bedorven bananenschil met daarbij de tekst “De mannelijke vruchtbaarheid is brozer dan je denkt”, viel niet echt in de smaak.

 

Babybonus

De campagne en bijbehorende ‘Fertility Day’ zijn bedacht door de Italiaanse minister van Volksgezondheid Beatrice Lorenzin. Tijdens ‘Fertility Day’ wil de regering Italianen informeren over de voordelen van ouderschap, om zo de geboortecijfers van het land omhoog te krijgen. Al tientallen jaren liggen deze onder het Europese gemiddelde, en de bevolkingskrimp blijft toenemen. Italië biedt gezinnen daarom al bonussen aan voor het krijgen van (meer) kinderen, en wil deze zelfs verhogen.

Beledigend

Volgens critici is de campagne op vele manieren beledigend. Ongeveer 42 procent van de jonge Italianen is momenteel werkloos. Voor hen lijkt kinderen krijgen alles behalve een wijze keuze. Ook is de campagne pijnlijk voor mensen die wel kinderen willen, maar niet kunnen krijgen.

Italië is overigens niet het enige land dat haar inwoners met een campagne aanspoort tot het maken van meer baby’s. Een Deens reisbureau startte vorig jaar de campagne ‘Do it for Denmark’. Gelukkig pakten de Denen het onderwerp met wat meer humor aan:

 

Reacties