Postzegels plakken op internationale Dag voor de Rechten van het Kind

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Op 20 november 1989 namen de Verenigde Naties het Verdrag voor de Rechten van het Kind aan. Sinds die tijd staat die datum in het teken van kinderrechten. Dit jaar krijgt deze dag extra glans doordat Stichting Kinderpostzegels Nederland begin november de derde prijs van de Golden Radiator Awards won met hun reclamefilmpje over kindhuwelijken.

In het Kinderrechtenverdrag staan alle basisrechten van alle kinderen ter wereld. De artikelen van dat verdrag gaan onder andere over adoptie, onderwijs voor kinderen, kinderarbeid, maar ook over het recht om op te groeien bij een familie en het recht op een veilige plaats om te spelen. Volgens UNICEF worden deze regels nog niet overal ter wereld toegepast en is het daarom ontzettend belangrijk om ieder jaar opnieuw stil te staan bij de rechten die kinderen aangaan. UNICEF werkt samen met overheden en lokale en internationale organisaties om het leven van kinderen wereldwijd te verbeteren.

[[{“fid”:”41512″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Kinderpostzegels – Zalissa’s Choice”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Kinderpostzegels – Zalissa’s Choice”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Kinderpostzegels – Zalissa’s Choice (Nederlands ondertiteld)”,”style”:”width: 581px; height: 327px;”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

Kinderpostzegels
Eén van die organisaties die ook aandacht besteedt aan de rechten van het kind is Kinderpostzegels. Hun nieuwste reclamespotje is derde geworden bij de Golden Radiator Award die ieder jaar wordt uitgereikt door SAIH (Norwegian Students’ and Academics’ International Assistance Fund). SAIH reikt elk jaar twee Awards uit, de Rusty Radiator Award en de Golden Radiator Award. De eerste wordt uitgereikt aan de slechtste reclame spotjes voor ontwikkelingsdoelen, die tweede wordt uitgereikt aan de beste spotjes. De volledige uitslag en alle filmpjes is te vinden op onze website.

Het verhaal van de 14-jarige Zalissa Kabore 
In het filmpje van Kinderpostzegels vertelt Zalissa Kabore, een meisje uit Burkina Faso, dat ze door haar vader op haar 14e is uitgehuwelijkt en dat ze daardoor niet meer naar school kan. Ook haar vader komt aan het woord en legt uit dat het een traditie is dat de grootvader van een meisje haar weggeeft om te trouwen: “Toen Zalissa werd geboren was al duidelijk met wie ze zou gaan trouwen.” Zalissa legt uit dat ze tegen kinderhuwelijken is, omdat ze fysiek erg klein is en graag wilt blijven studeren. Zalissa’s leraar vertelt in het filmpje dat Zalissa erg slim is en dat hij het verschrikkelijk vond dat Zalissa werd uitgehuwelijkt. Hij en alle andere leraren hebben training gehad om hier mee om te gaan. Er is een ouderavond georganiseerd, waarbij alle leraren, alle ouders, Zalissa’s leraar, Zalissa’s vader en ook Zalissa zelf aanwezig waren. Die bijeenkomst deed de vader van Zalissa beseffen dat kinderhuwelijken een traditie is die niet in stand moet worden gehouden.

Complimenten van The Guardian
Het is een persoonlijk filmpje dat een mooi inkijkje geeft in het leven van een jong meisje in Burkina Faso en de aanpak laat zien van Kinderpostzegels. Het filmpje krijgt als compliment van de jury van de Radiator Award dat het een ingewikkeld onderwerp zoals kinderhuwelijken op “een verfrissende, informatieve en meelevende manier aan de orde brengt. Zeker gezien dit onderwerp normaal erg ongenuanceerd en dramatisch wordt verbeeld.” Ook de Britse krant The Guardian is alleen maar positief over het filmpje van Kinderpostzegels: “Dit filmpje laat zien hoe de Nederlandse organisatie samenlevingen ondersteund en aandacht vraagt voor de consequenties van kinderhuwelijken op een oprechte manier.”

Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons