Feminisme en mannelijke intiemverzorging

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Het idee voor de parodie, PiemelPraat genaamd, ontstond na commotie over het seksistische spotje op Facebook groep ‘The Amsterdam Feminist Club’ en werd geïnitieerd door filmmaakster Xena Maria Evers en vrouwenrechten lobbyist Zaïre Krieger. PiemelPraat betaalt het seksisme met gelijke munt en op absurdistische wijze terug. Daarnaast is de parodie een aanklacht tegen het product Lactacyd. In het filmpje beschrijven de vrouwen eerst hun ideale penis “Het ergste wat er is zijn van die hangende ballen, van die zakjes” waarna een aantal fictieve wasemulsies voor mannen zoals de “Daily Dick” voorbij komen. Tegen het einde van het filmpje komen de vrouwen tot de conclusie dat je geslachtsdelen niet met zeep moet wassen: “Je gaat toch geen zeep in je kut doen!” stelt een van de dames, “Waarom dan wel zeep op je lul?” vraagt een ander, waarop stilzwijgen volgt.

 

Seksistische en racistische comments

Nadat de parodie vorige week viral ging, bracht het een stormvloed aan seksistisch en racistisch commentaar teweeg. Zaïre Krieger: “De bedoeling van het filmpje was niet om mannen te pesten. We willen enkel absurditeit bestrijden met meer absurditeit. We hebben een probleem met een bedrijf dat vanuit winstoogmerk onzekerheid over de vagina bevordert en hier seksistische reclames voor inzet. Als je een gezonde vagina hebt hoef je geen Lactacyd te gebruiken” Reacties op het filmpje werden verwacht en hoewel de zeer gedetailleerde seksuele verwensingen als shockerend werden ervaren kwamen de racistische reacties uit onverwachte hoek. Zaïre Krieger: “Dat er racistische reacties bijkwamen verbaasde mij omdat ons filmpje daar helemaal niet over ging. Dit laat al te meer zien hoe racisme en seksisme hand in hand gaan”.

Seksisme ligt op maatschappelijk niveau veel dieper dan dat wij met dit filmpje kunnen gaan

Vervolg
Een volgende aflevering van PiemelPraat staat niet direct op de planning. Zaïre Krieger: “Een conversatie beginnen doe je niet met een filmpje. Seksisme ligt op maatschappelijk niveau veel dieper dan dat wij met dit filmpje kunnen gaan. Als vrouwenrechten lobbyiste blijf ik dit soort dingen aankaarten en kijk ik hoe ik het meeste effect kan behalen. Voor nu hoop ik dat op Lactacyd en andere marketingteams beter nadenken over de reclames die ze maken. Als seksisme geen optie meer is, zullen ze echt creatieve campagnes moeten ontwikkelen!”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons