Advertentie

Kom naar de Duurzanme Week Utrecht

Het vlees in de Nederlandse schappen bleek vorig jaar toch niet helemaal wat het leek te zijn. De ophef over de vleesindustrie en handel in Europa was groot. Ook begin dit jaar was het weer raak in de supermarkt: verpakkingen waar puur rundvlees op stond, bleken soms toch nog paardenvlees bevatten.

Feike en Johan vinden het tijd voor een andere aanpak. Via internet kunnen mensen een pakket Weidevlees bestellen. Dit rundvlees is van Nederlandse koeien afkomstig en wordt, bevroren en zonder toevoegingen zoals E-nummers of bindmiddel, gratis aan huis bezorgd. We belden met Johan om te vragen hoe het is om een eigen onderneming te beginnen, en of ze klaar zijn voor de lancering van hun site: www.weidevlees.com

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Onze vader is veehandelaar, dus we hebben van huis uit al die interesse meegekregen. Ik lette zelf altijd al goed op waar mijn vlees vandaan komt en vind gezond eten belangrijk. Toen we in supermarkten gingen kijken naar wat er allemaal met vlees is gebeurd, wat er bijvoorbeeld allemaal is toegevoegd qua e-nummers, vonden we dat eigenlijk heel raar. E-nummers zorgen er voor dat het vlees langer houdbaar is en er roder (en dus aantrekkelijker) uitziet voor de consument. Maar daardoor is het wel heel lastig om puur, onbewerkt vlees te kopen. Daarom besloten we om een bedrijf op te richten die het vlees rechtstreeks van de boer naar de consument brengt. We hopen dat mensen door dit initiatief bewuster worden van de herkomst van het eten op hun bord.

Hoe zijn jullie begonnen?
Het scheelde heel erg dat we het netwerk van mijn vader hadden. We zijn met boeren en slagers gaan praten over onze ideeën en de mogelijkheden. De boeren waren in eerste instantie sceptisch, vooral de oudere boeren die niet vertrouwd zijn met internet, maar uiteindelijk waren ze absoluut geïnteresseerd in ons initiatief. Ook hebben we een ambachtelijke slager gevonden met wie wij samenwerken om het vlees te bereiden. We merkten dat het soms even duurde om mensen het concept uit te leggen, maar toen het eenmaal duidelijk werd was iedereen enthousiast.

Waar zijn jullie tegenaan gelopen bij het opzetten van dit bedrijf?
We hebben er lang over nagedacht om wel of niet te gaan voor biologische keurmerkvlees en hebben er uiteindelijk voor gekozen dat niet te doen. Uiteindelijk gaat het er om dat we de keten transparant maken en dat de consument zelf een bewuste keuze kan maken. Dat hij of zij weet waar het vandaan komt, wat voor leven de koe heeft gehad en dat het vlees puur en onbewerkt is. De koeien waarmee wij werken krijgen geen antibiotica toegediend. Op onze verpakkingen staat in plaats van een keurmerk het oornummer van de koe vermeld. We houden lijsten bij met die oornummers, met alle informatie over de koe: van welke boer hij komt bijvoorbeeld. Waar we verder tegenaan liepen is het onderhandelen met de mensen die je gaandeweg helpen. Zo is het handig om af te spreken met degene die je logo ontwerpt dat je het grootste gedeelte achteraf betaalt, wanneer de verkoop is begonnen.

Jullie hebben de lancering twee weken uit moeten stellen, waarom?
Het regelen van een goed vervoersbedrijf was een stuk lastiger dan we verwacht hadden. Ons vlees moet in gekoeld transport vervoerd worden en er zijn maar enkele bedrijven Nederland die dat doen. Uiteindelijk hebben we een goede partij kunnen vinden. Normaal verzorgen zij alleen transport op veel grotere schaal dan wij kunnen leveren, maar na een aantal goede gesprekken wilden ze, ondanks onze kleine schaal, toch graag met ons samenwerken omdat ze het een goed initiatief vinden.

Hoe onderscheiden jullie jezelf van concurrenten?
Er zijn soortgelijke bedrijven, maar wij hebben voor een andere aanpak gekozen. Ons vlees is niet duurder dan het gemiddelde vlees in de supermarkt (op de site zijn de prijzen te vinden per pakket). Dat komt omdat het rechtstreeks van de boer komt, en we geen marges hoeven te rekenen voor andere partijen in de keten. Daarnaast kun je bij ons kiezen tussen verschillende pakketten, zodat je niet meer hoeft te kopen dan je als gezin op kan eten. En omdat wij het diepgevroren bewaren en het ook zo aan huis bezorgen, hoeven we geen conserveermiddelen toe te voegen. Ten slotte: we verdelen de koe van kop tot staart om niets te verspillen. Dat kan voor de klant ook leuk zijn, een keer iets eten wat je normaal niet zou kopen!

www.weidevlees.com is dit weekend gelanceerd en is overal in Nederland verkrijgbaar.

670

Rienke Holtland is sociaal antropoloog en loopt stage bij OneWorld. Ze heeft in Tanzania, Albanië, Kenia, Burkina Faso en Ethiopië …
Profielpagina

Advertentie

Lecture van Max Havelaar