Onze voedselstrijder Lotte verdronk bijna in haar nieuwe witte T-shirt met de stevige boodschap op de voorkant: Fu Yung Hai. Tof vonden we het wel, met je lievelingseten op je T-shirt door het leven. En ze deed er ook nog iets goeds mee voor hongerige kinderen. Even bellen met een van de bedenkers, Mourad Saber.
Mensen met ‘couscous’ op de borst, wat hebben hongerige kinderen daaraan?
“Voor elk T-shirt dat we verkopen doen wij een donatie aan het World Food Programme waarmee twintig kinderen een schoollunch krijgen. Belangrijker is dat we mensen aan dat enorme maar vaak vergeten hongerprobleem herinneren, mensen die daar anders niet zo mee bezig zijn.”
Mourad Saber houdt van cous cous.
We denken niet genoeg na over eten?
“Ja juist wel, kijk maar naar de hoeveelheid kookprogramma’s en foodblogs die de kop opsteken. Maar dan gaat het over welke quinoa je healthguru aanraadt, over komkommerwater, over superfoods. We proberen met onze T-shirts in te spelen op die paradoxale situatie: we zijn met zijn allen heel veel met eten bezig, maar denken niet na over de achterliggende problemen. Over dat we bijna een derde van alle eten weggooien. En dat mensen niet alleen ver weg, maar ook misschien wel twee deuren verderop te weinig te eten hebben.”
Honger is een verdelingsvraagstuk, zeggen we vaak.
“Precies. Mensen denken niet aan de moeite die het kost om een banaan te kweken en hiernaartoe te slepen, wanneer ze hem wegflikkeren vanwege een bruin vlekje. We zijn aan dit project begonnen toen we in een echt goed restaurant zaten te eten waar allemaal mensen foto’s van hun maaltijd zaten te maken. Een raar fenomeen, vooral als je bedenkt dat bijna 800 miljoen mensen ‘s ochtends niet weten waar ze die avond hun eten vandaan toveren.”
Aha, we hebben dus te maken met een ironisch T-shirt: zo te koop lopen met je lievelingseten op je borst.
“In zekere zin wel, we steken een beetje de draak met al die mensen die #foodporn achter hun foto’s posten. Maar het is ook gewoon een luchtige manier om reclame te maken voor de zaak waar het World Food Programme voor staat. We bereiken denk ik een andere doelgroep dan anders.”
De Tastee komt inderdaad terug bij glossy’s als Grazia, Elle en Jan. Een lading BN’ers deed mee aan het reclamefilmpje. Zie je een rol voor reclamemakers in maatschappelijke problemen aan de kaak stellen?
“Wij zijn geen reclamemakers maar een creatief bureau dat zichzelf de opdracht heeft gegeven elk jaar een ander maatschappelijk probleem op te lossen. Dat gaat ons dit keer natuurlijk niet lukken. Maar er is zeker iets te bereiken met een goede campagne. Zo kon je in een franse supermarkt kiezen tussen tussen perfect gevormde paprika’s of eentje met precies dezelfde vitaminen, maar dan misvormd. Een paprika die anders het schap niet gehaald had vanwege visuele standaarden. Dat vond ik echt briljant.”
De Tastee is er in allerlei gerechten, op www.tastees.nl bestel je onder andere boerenkool, wentelteefje, baka bana en cous cous.
[[{“fid”:”41832″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”OneWorld magazine nu met kookboek cadeau”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”OneWorld magazine nu met kookboek cadeau”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”OneWorld magazine nu met kookboek cadeau”,”title”:”OneWorld magazine nu met kookboek cadeau”,”style”:”height:71px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]