Online boodschappen doen: stem met je muis

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

BLOG – Online boodschappen doen is een ontwikkeling die niet langer te miskennen is, zegt Willem Treep. Het biedt kansen voor de kleine boer. 

In het Financieele Dagblad stond onlangs dat de markt voor online boodschappen in Nederland gegroeid is met 55 procent, naar 450 miljoen euro. Dat is nog steeds een heel klein percentage van de totale boodschappenmarkt die meer dan 33 miljard euro bedraagt. Maar toch, het is een niet te miskennen ontwikkeling.

Toch zien supermarkten liever dat je boodschappen blijft doen in hun winkelpanden

Onlineshops van supermarkten zoals ah.nl en jumbo.com investeren enorm om hun klanten boodschappen te laten doen bij hen. Via de webwinkel vul je je virtuele boodschappenmand, die ze vervolgens bij je thuisbezorgen. Handig, vindt de klant. Toch zien supermarkten liever dat je boodschappen blijft doen in hun winkelpanden. Dat is namelijk stukken voordeliger voor hen. Reken maar uit: als de klant zelf zijn boodschappen in zijn mandje doet, kost dat hen niks extra. Maar als ze iemand daarvoor moeten inhuren wel. 

Webshops veroveren de markt
In Nederland wordt de groei van online boodschappen gebagatelliseerd: Retail-expert Marcel van Aalst schat dat in Nederland de online boodschappenmarkt in 2025 op 5 procent van het totaal zal zitten.

Als de ommekeer die tamelijk recent plaatsvond in schoenenland exemplarisch is voor de levensmiddelenmarkt, gaat er heel wat te gebeuren . Met name zalando.nl heeft een grote vinger in de pap gehad. Nu wordt één op de drie paar schoenen online gekocht. Eén op drie! Vandaar dat de schoenenwinkelketens als bosjes omvallen

Het Planbureau van de Leefomgeving schreef in 2013 dat de macht van de supermarkten te groot is. De invloed in de keten ligt bij vijf tot zes bedrijven die bepalen wat wij eten.

Maar webwinkels kunnen hier een draai aan geven. In Engeland bijvoorbeeld is Ocado een 100 procent online supermarkt gestart. Die doet het erg goed, want zij concurreren niet met hun eigen fysieke winkels. 

Het wordt gemakkelijker om karnemelk of yoghurt van je favoriete boer te bestellen

Als klant ben je steeds minder aangewezen op de supermarkt uit de buurt. En een groot voordeel van je boodschappen online doen, is dat je als klant een ruime keuze hebt. Het wordt gemakkelijker om karnemelk of yoghurt van je favoriete boer te bestellen. Waarvan je weet dat hij zijn beesten goed behandelt en hij een eerlijke prijs krijgt voor zijn zuivel. Dat geldt uiteraard niet alleen voor de melkboer uit Nederland zijn, maar ook voor de wijnboer uit Zuid-Afrika of de bananenteler uit Colombia.

Zo kun je straks niet alleen stemmen met je vork, maar ook met een muisklik.

Deze blog is een vervolg op Beslist de maaltijdbox wat je eet? en kadert in de reeks: de opkomst van de maaltijdbox.

Willem Treep is medeoprichter van Willem&Drees, een leverancier die lokaal geproduceerde levensmiddelen terug op het schap in de buurt brengt of online aanbiedt aan de consument. 

Als voedselondernemer én idealist gaat hij in deze blogreeks op zoek naar lokale oplossingen voor mondiale voedselproblemen. Onderweg stuit hij op diverse dilemma´s. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons