Column

‘Ik word misselijk van rondlopen tussen goedkope spullen’

Eerst waren het reclames op tv (voor platformsneakers en plastic speelgoedrages), daarna was het het dure stadsleven met e-bikes en zomerfestivals. Aisha Mansaray werd nerveus van haar eigen consumptiedrang, die ten koste ging van de aarde. Maar het lukte haar het roer om te gooien.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
‘2023 wordt het jaar van de koopschaamte’, kopte Trouw begin dit jaar. Dat het kopen van nieuwe spullen een ongemakkelijk gevoel oproept, merk ik ook in mijn omgeving. Voor feestdagen en verjaardagen worden kringlopen afgestruind, eigen ongebruikte spullen een nieuw leven ingeblazen en wijnproeverijen cadeau gegeven.

Hoewel het goed voelt om bewuster te leven is het niet per se makkelijk. Ik groeide op in de booming jaren 90. Door reclames op televisie sijpelden platformsneakers en plastic speelgoedrages regelrecht mijn Amsterdamse woonkamer in. Onbewust leerde ik dat ik mijn eigen identiteit kon vormen aan de hand van wat ik kocht. Mijn spullen vertelden de buitenwereld wie ik wilde zijn: een hippe, wereldse cool kid.

Van het stadsleven kreeg ik een gejaagd gevoel en een lege bankrekening

Naarmate ik ouder werd was het niet de tv, maar het dagelijkse leven in Amsterdam waardoor ik beïnvloed werd. Langzaam werd de stad overgenomen door welvarende jonge mensen die havermelkcappuccino’s dronken, iedere zomer peperdure festivals bezochten en op luxe stadsfietsen reden. Door eraan mee te doen, hoorde ik erbij, maar het leverde me ook een gejaagd gevoel en een lege bankrekening op. Werd ik hier nou echt gelukkig van?

Niet echt. Ik voelde me niet voldaan, maar leeg, blut en uitgeput. Toen ik artikelen las over het vervuilende gedrag van grote modeketens en de uitbuiting van hun werknemers, snapte ik waarom. Waar de loze belofte van belonging door dure koffies en hippe jeans bedrijven iets oplevert, put ze de wereld uit. Ik kreeg last van eco-anxiety: angst voor het afbrokkelen van het klimaat en de maatschappij.

De echte verandering kwam toen ik tijdelijk naar het buitenland verhuisde. Een groot deel van mijn spullen verkocht ik; wat ik nog had, nam ik mee in een grote koffer. Dat gaf me rust en plezier. Ik had weinig ruimte en geld, dus ik was creatief met wat ik had en zorgde er goed voor.

Het consumentisme zat bij mij ingebakken

Eenmaal terug besloot ik dat door te zetten. Dat vergt oefening, want het consumentisme zit ook bij mij ingebakken. Een fast fashion-winkel is nou eenmaal aantrekkelijk: je shopt snel, makkelijk en goedkoop. Maar mijn eco-anxiety heeft inmiddels lichamelijke uitingen gekregen: ik word letterlijk misselijk van het rondlopen tussen de goedkope spullen. Omdat ik weet en voel welke prijs daarvoor betaald wordt.

Dus behoren die winkels nu nog amper tot mijn shoprepertoire. Dat zorgt ervoor dat ik mijn spullen met meer liefde en aandacht uitkies en me meestal niet laat verleiden door trends. En die grote koffer waarmee ik op reis ging? Die verruilde ik voor een kleinere. Want de wereld hoeft niet oneindig groot te zijn om ervan te kunnen genieten.

Deze column verscheen in maart 2023 in OneWorld Magazine.

Het is allemaal jouw schuld, zegt het kapitalisme

'Waarom noemen we single mannen geen kattenmannetje?'

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons