NB: Dopper is partner bij de campagne #dankjewel voor kraanwater.
Een 'shock' kreeg Everaarts toen hij in 2009 een documentaire over plastic afval in de oceanen zag. Hij ergerde zich al jaren groen en geel aan de flesjes bronwater in de supermarkten en struikelde zo'n beetje bij elke strandwandeling over het plastic afval. Hij besloot om niet langer stil te zitten en zette zijn frustratie om in een missie, of beter gezegd twee.
Everaarts is trots op z'n Dopper-flesje. Foto: Dopper
Om meteen een breed publiek erbij te betrekken besloot Everaarts een ontwerpwedstrijd uit te zetten voor het flesje. Die werd gewonnen door Rinke van Remortel. "Het is een herkenbaar flesje geworden, waar de naam Dopper op staat en die makkelijk te vullen en af te wassen is. Bovendien kun je de dop gebruiken als drinkbeker."
Waarom eigenlijk een drinkfles?
"Grote bronwatermerken zoals Spa, Chaudfontaine en Evian gebruiken een herkenbare verpakking om mineraalwater te promoten. Ik dacht: als ik nou hetzelfde doe, maar dan met een andere inhoud en boodschap, kan het net zo succesvol worden. Het transporteren van water en dan ook nog eens in plastic flesjes is de grootste onzin die er is als het water gewoon schoon uit de kraan komt."
De flesjes van Dopper zijn toch ook van plastic?
"Ja, maar daar zitten wel meerdere duurzame aspecten aan. Ten eerste wordt er gebruikt gemaakt van 'veilige' grondstoffen die zijn Cradle2Cradle gecertificeerd. Er zitten dus geen schadelijke stoffen in een Dopper-flesje. Daarnaast compenseren we de uitstoot die de productie veroorzaakt door te investeren in windmolenprojecten van Essent. Daardoor zijn de flesjes 100 procent klimaatneutraal. En mensen kunnen kapotte Dopper-flesjes bij ons inleveren en daar maken we nieuwe flesjes van. We recyclen dus ook. Maar het belangrijkste: de flesjes gaan lang mee en voorkomen dus de continue productie van petflessen en de berg afval die dat oplevert."
Wat draagt het flesje eigenlijk uit?
"De Dopper-fles is bedoeld om te vullen met kraanwater, waarmee het een promotie van het drinken van kraanwater is. Iets wat wereldwijd de standaard moet worden, om te beginnen in landen waar het gewoon kan. Het andere doel is, zoals gezegd, om de petfles uit te bannen. Dagelijks wordt er alleen in Nederland al een half miljoen plastic flesjes weggegooid. Die belanden op straat, op een vuilnisbelt of ergens op zee. De hoeveelheid afval die ik dagelijks zie als ik naar mijn werk fiets geeft naast frustratie een ontzettende motivatie om hier mee door te gaan. Mijn doel is pas bereikt als de laatste petfles de wereld uit is."
Dat betekent dat je dus ook de grens over moet. Hoe wordt je boodschap in het buitenland ontvangen?
"We zijn na de oprichting in 2010 al vrij snel naar andere landen gegaan. Momenteel hebben we acht focuslanden op vier verschillende continenten. Brazilië is het enige land waar de kwaliteit van kraanwater nog onvoldoende is, in de overige gebieden waar we actief zijn is het goed te drinken, van Scandinavië tot Australië. Inmiddels zijn er wereldwijd twee miljoen Dopper-flesjes verkocht, dus het is ook een succes over de grenzen heen. 5 procent van de omzet investeren we in onze Dopper foundation. Samen met Simavi ondersteunen we drinkwaterprojecten in Nepal en zorgen we ervoor dat sanitaire voorzieningen daar verbeteren. Op Wereldwaterdag onthullen we een cheque met een bedrag dat het afgelopen jaar is opgehaald met de verkoop van flesjes."
In Nederland wordt er dagelijks een half miljoen plastic flesjes weggegooid. Dat geeft me niet alleen frustratie, maar ook motivatie om door te gaan
Ondanks het huidige succes, ging het Dopper niet altijd voor de wind. In 2012 ging het bedrijf bijna over de kop door investeringen in vestigingen in San Francisco en in Hongkong. Torenhoge kosten deden de stijgende omzet én de missies van Dopper tijdelijk verbleken. Geen handige zet, wel een belangrijke les volgens Everaarts. "Dat was iets te ambitieus en dat plan hebben we moeten afbreken. Sindsdien werken we met een ambassadeursmodel in verschillende landen, waardoor de boodschap toch internationaal wordt verspreid. Een van de uitdagingen de komende jaren is om dat te versterken."
Hoe zorg je ervoor dat de boodschap die je wilt overdragen ook daadwerkelijk overkomt en niet wegebt?
"Door constant de aandacht te blijven trekken met onverwachte evenementen. We hebben in 2010 op de Grote Markt in Haarlem de eerste grote flashmob in Nederland gehouden (zie video onder, red.), we hebben een afvalconcert gegeven tijdens de Nijmeegse Vierdaagse en hebben het Centraal Station van Amsterdam op ludieke wijze geblokkeerd. Zo creëer je bewustzijn bij mensen en dit soort dingen moeten blijven we doen. Vorig jaar hebben we tijdens Wereldwaterdag een Dopperrun gehouden. Maar er zijn al zo veel hardloopwedstrijden dat het niet meer werkt om een boodschap sterk uit te dragen."
#dankjewel voor kraanwaterOp 22 maart is het Wereldwaterdag en zegt Nederland massaal #dankjewel voor kraanwater. Want in ons land hebben we het schoonste kraanwater ter wereld en daarvoor mogen we best dankbaar zijn. Lees hier meer over deze campagne, hoe je kraanwater kunt bedanken en waarom schoon en goedkoop water uit de kraan eigenlijk niet zo normaal is als we denken.
Inmiddels zijn er redelijk wat andere pleitbezorgers van het drinken van kraanwater: KRNWTR, Join the Pipe en drinKraantjeswater. Hoe kijk je aan tegen de concurrentie?
"Dat is alleen maar goed, het gaat tenslotte om de boodschap die je uitdraagt. En als meerdere organisaties hetzelfde doel hebben dan wordt die boodschap alleen maar versterkt. Concurrentie is juist heel gezond. Als Join the Pipe bijvoorbeeld ergens een watertappunt installeert, zetten wij die in onze water-app en weten mensen precies waar ze hun flesje kunnen vullen. Zo versterk je gezamenlijk de boodschap."
Tot slot: heb je het campagnefilmpje al gezien van #dankjewel voor kraanwater?
"Ja die heb ik net bekeken, hij is echt heel leuk geworden! Dit soort campagnes (zie kader, red.) helpen enorm bij de bewustwording. Kraanwater drinken moet vanzelfsprekend worden, niet alleen in Nederland, ook in de rest van de wereld. En hopelijk wordt iemand door deze campagne geïnspireerd om weer een nieuw initiatief te starten, net als ik destijds na de documentaire over de plastic soep. Ik geloof er heilig in dat we die petflessen de wereld uit krijgen en dat er overal ter wereld schoon water uit de kraan stroomt."
Bekijk hier de flashmob van Dopper op de Grote Markt in Haarlem in 2010.
[[{“fid”:”34922″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”flashmob Dopper in Haarlem”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”flashmob Dopper in Haarlem”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“alt”:”Dopper Flashmob Haarlem”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]