De Buurderij is een initiatief van Boeren & Buren en is vanuit Frankrijk, via Vlaanderen, overgewaaid naar Nederland. Het is een netwerk om de lokale boer te ondersteunen. Iedere week plaatsen buurtbewoners hun bestelling online, zodat de boer precies weet wat hij moet oogsten. Veel producten zijn biologisch, maar het gaat er vooral om dat het productieproces transparant is. Op de markt staan tuinders met groenten en fruit, maar er zijn ook verschillende soorten brood, kazen, melk en eieren. Dit is de basis van de Buurderij. Vlees hoort daar niet bij, omdat dat volgens de initiatiefneemsters niet op een duurzame manier geproduceerd kan worden door de afvalstoffen. “En er zijn genoeg andere alternatieven”, vindt initiatiefnemer Lotje. Wel komen er iedere week specials zoals siropen, vruchtenwijnen, bier en honing.
Marianne, Lotje en Anne zijn de oprichters van de Buurderij in Amsterdam. Zelf zochten ze producenten in een straal van elf kilometer rond Amsterdam. Maar het blijft niet alleen bij de hoofdstad van ons land. Zaterdag opent een Buurderij in De Rijp (Midden-Beemster) en via de website kan iedereen zich aanmelden voor een nieuwe vestiging.
Duurder, maar gunstiger voor de boer
De producten zijn biologisch en duurzaam, maar ook duurder. Voor de boeren is het initiatief wel gunstig. Zij krijgen tachtig procent van de opbrengst, waar dat bij supermarkten vaak 20 tot 25 procent is.
Afgedankt fruit als wijn
En die eerste klanten dienen zich al aan. “Mag ik de wijn ook gebruiken om te koken?’ vraagt een bezoekster. “Alleen als je zelf ook een glaasje drinkt”, antwoordt Ruben glimlachend. De bezoekster, Terri Saliminen, is chef en kookdocent. “Mensen raken steeds verder weg van eten, want in de supermarkt ligt alleen eten dat de perfecte vorm heeft. Je zou zelfs kunnen spreken van voedselarmoede”, vindt Terri. “We moeten mensen niet vertellen wat ze fout doen. Daar raken ze oververmoeid van. Het is beter om ze mooie producten te laten proeven, zoals hier.”
Meer aandacht voor ‘mooie’ producten
Steeds vaker komen consumenten in contact met die ‘mooie producten’. Dat merkt Wendela Griffioen-Bogerd ook. Zij verkoopt kaas van boerderij Griffioen. “In onze boerderijwinkel komen steeds meer mensen met andere nationaliteiten en jonge mensen, naast de mensen die altijd al kwamen.” Die jonge mensen waren gisterenavond vooral aanwezig. Zelfs de hele jonge bezoekster, Elly die ‘de allerlekkerste chocolademelk van de hele wereld’ heeft geproefd, samen met haar moeder Anita. “Het is goed dat we weten waar ons eten vandaan komt”, vindt zij. Een tripje naar de boerderij waar de melk vandaan komt, staat al op de planning. Elly: “Dan mag ik zelf een koe melken.”
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand