Het is niet het eerste initiatief van de Duitse supermarktketen. Onlangs kondigde het al aan om de plastic tassen volledig uit hun winkels te weren. De daadwerkelijke uitvoering hiervan laat nog even wachten op de uitfasering van de plastic tassen. Per 1 oktober worden de prijzen verhoogd van 10 naar 25 cent. Het grootste deel van deze opbrengst gaat naar de Plastic Soup Foundation, voor educatiedoeleinden.
Het nieuwe lesprogramma en de plastic draagtasjes uitbannen, sluit aan bij het voornemen om het milieu en het klimaat beter te beschermen. “We willen dat toekomstige generaties kunnen leven in een schone en gezonde omgeving. Met dit educatieprogramma brengen we jonge kinderen spelenderwijs bij hoe belangrijk het is om onze zeeën en oceanen te beschermen”, aldus Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility Aldi Nederland.
De verantwoordelijkheid van supermarkten
Plastic gebruiken om plastic vervuiling te stoppen?
Vera Dalm van Milieu Centraal gelooft wel in de oprechtheid van Aldi en prijst het bedrijf. Zij benadrukt dat ketens waar men het juist van verwacht – zoals Albert Heijn – achterblijven in hun doortastendheid om het plastic probleem aan te pakken. Zij brengt nuance in bovenstaande paradox: “Er is simpelweg een transitieperiode nodig om als supermarkt volledig plasticvrij te worden. Aldi is geen charitatieve instelling en begrijpt de commerciële risico’s die samenhangen met het weren van plastic tasjes. Desondanks zijn zij de eerste supermarkt die deze stap zetten en daar kan ik alleen maar positief over zijn”, aldus de directeur van Milieu Centraal.