Beeld: United States Holocaust Memorial Museum

90 jaar na de nazi-boekverbrand­ingen zijn seks en gender opnieuw doelwit

In 1933 verbrandden de nazi’s tienduizenden boeken, onder andere over lhbti+-thema’s. Nu, bijna een eeuw later, liggen dezelfde thema’s onder vuur. ‘Het is een glijdende schaal: van perversie verbieden, naar lhbti+’ers uit de publieke ruimte weren.’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Op 6 mei 1933 plunderden Duitse studenten het Berlijnse Instituut voor Seksuele Wetenschap, van de befaamde oprichter en arts Magnus Hirschfeld. Hun doelwit? Boeken over gender en seksualiteit. Ruim 20.000 boeken uit de collectie zouden enkele dagen later publiekelijk worden verbrand.

Negentig jaar later zijn dezelfde thema’s mikpunt van totalitaire politiek. In de VS waren in de zomer van 2022 al 1648 boektitels verboden op scholen en in bibliotheken. Twee op de vijf gaan over gender en een op de vijf over (queer) seksualiteit. Niet geschikt voor kinderen, zeggen (vooral) Republikeinse wetgevers. Met een groeiende beweging van conservatieve politici en ‘bezorgde’ ouders zullen er in 2023 naar verwachting meer boekverboden geteld worden.

Seksuele en genderdiversiteit zouden sterke mannen ‘verwijven’

Extreemrechtse partijen in Nederland volgen dezelfde redenering. Toen de voorlichtingsweek Lentekriebels in het basisonderwijs onder vuur kwam – een week over ‘weerbaarheid, relaties en seksualiteit’ – was vooral Forum voor Democratie (FVD) uiterst kritisch over lhbti+-jeugdboeken. Kinderen horen geen onderwijs over transgender mensen en homomannen te krijgen, aldus FVD-voorman Thierry Baudet in een filmpje op de sociale media van de partij. Verder was de partij ook een van de aanjagers van de hetze tegen kinderboekenschrijver Pim Lammers die thema’s als lhbti+ en kindermisbruik aansnijdt.

De studenten die op 6 mei 1933 het Instituut voor Seksuele Wetenschap binnendrongen, wilden het werk van de Joodse oprichter en arts Magnus Hirschfeld verwoesten. Hij vond dat gender- en seksuele diversiteit geen geestesziektes waren, maar natuurlijke variaties. Met name daardoor werd het onderzoekscentrum, opgericht in 1919, wereldwijd bekend. Maar emancipatie – in plaats van ‘genezing’ – paste niet in de visie van de nazi’s.

Naziretoriek

De keuze voor een boekenbrandstapel was bewust, zegt historica Judith Schuyf die de werkgroep homostudies oprichtte aan de Universiteit Utrecht. “Vuur staat symbool voor het ‘zuiveren’ van de publieke ruimte.” Schuyf onderzocht de positie van lhbti+’ers in nazi-Duitsland. “Eigenlijk zei de dominante groep tegen een minderheid: jij mag niet bestaan.” Waarom lhbti+’ers doelwit waren, werd duidelijk in een verklaring over homoseksualiteit tijdens de verkiezingen van 1933. Hitlers Nationaal Socialistische partij riep: ‘Suprema lex salus populi!’ Vrij uit het Latijn vertaald: de gezondheid van het volk moet voorop staan. Seksuele en genderdiversiteit verzwakte de natie omdat ze sterke mannen ‘verwijfden’, aldus de nazi’s.

“Deze nazitheorie heeft wortels in een conservatief christelijk wereldbeeld”, legt socioloog Niels Spierings van de Radboud Universiteit uit. Hij bestudeert de kijk van radicaal- en extreemrechtse bewegingen op genderdiversiteit. Volgens hem bepalen zogenaamde man-vrouwverschillen in het conservatisme wie welke maatschappelijke taken krijgt. “Mannen zorgen voor een inkomen en vrouwen doen het huishouden. Daarmee speelt men in op een ‘gezond verstand’-idee van gender. De realiteit is natuurlijk veel complexer.” Dat de ideologie opleeft bij partijen met extreemrechtse kenmerken, verbaast Spierings niet. “Het conservatieve wereldbeeld gaat goed samen met theorieën over bevolkingspolitiek.” Met andere woorden: in het conservatief christelijke wereldbeeld zijn witte heterorelaties essentieel om het witte volk dominant te houden.

Anti-homowetten onder het mom van ‘seksuele’ perversie

Vertaald naar de Nederlandse context ziet hij vooral overeenkomsten tussen naziretoriek en Forum voor Democratie. In een essay voor het Amerikaanse blad American Affairs, bekritiseert Baudet bijvoorbeeld de kinderloosheid van moderne vrouwen. Zijn vrees? De demografische achteruitgang van het Europese volk. Maar dat is niet tekenend voor de hele rechterflank. “Radicaalrechts in Nederland, in tegenstelling tot extreemrechts, is wel tegen etnische diversiteit, maar ziet emancipatie van vrouwen en homoseksuele mensen ook als onderdeel van de Nederlandse cultuur.” Volgens Spierings is gender voor bijvoorbeeld de PVV, die hij onder de radicaalrechtse partijen schaart, geen onderdeel van hun kernideologie.

In de Verenigde Staten blijven antigender-opvattingen niet beperkt tot de uiterst rechtse flanken. “Amerika is voor een westers land ongekend christelijk”, vertelt Spierings. “Vanuit dat oogpunt is alles wat buiten het ‘goddelijke’ ontwerp van man en vrouw valt voor veel kiezers verwerpelijk. Ook centrumstemmers, die de Republikeinen nodig hebben voor een verkiezingswinst, zijn niet progressief op dit thema. Daarom is er dus geen electoraal risico als ze voorlichting over gender- en seksuele diversiteit verbieden.”

Vergelijking met pedofilie

Historica Schuyf ziet dat de boekverboden van nu in dezelfde traditie staan als de boekverbrandingen van toen. “Politici verkopen anti-lhbti+-sentimenten aan een groter publiek onder het mom van seksuele perversie”, vertelt ze. “De anti-homowetten in Duitsland classificeerden intimiteit tussen volwassen mannen als ontucht. Voor de wet had het dezelfde status als pedofilie.”

Het is een glijdende schaal: van seksuele perversie verbieden, naar lhbti- mensen helemaal uit de publieke ruimte weren, zegt Schuyf. In 1935 veranderden de nazi’s het overtreden van de anti-homowet van overtreding naar een misdrijf. Daarom moest wie verdacht werd van homoseksualiteit, transidentiteit of travestie voor de rechtbank verschijnen.

363 ‘antitranswetten’ in drie maanden

De strijd tegen ‘seksuele perversie’ wordt ook als argument gebruikt voor de Don’t Say Gay-wet in Florida (officieel de ‘Wet op Ouderlijke Rechten in het Onderwijs’). De uiterst conservatieve gouverneur Ron DeSantis verbood boekjes die kinderen voorlichten over diversiteit in klaslokalen en bibliotheken. Zijn redenering? Niet gepast voor jonge mensen.

Bijna identiek was de speech van Thierry Baudet tijdens het vragenuur op 21 maart in de Tweede Kamer over de Week van de Lentekriebels. Radicaal- en extreemrechtse opiniemakers bekritiseerden de voorlichtingscampagne van seksualiteitscentrum Rutgers, die al achttien jaar bestaat, omdat het kinderen zou seksualiseren. Ook Baudet ging daarin mee. Tijdens zijn speech noemde hij voorlichting over geslachtscorrigerende operaties in één adem met pedofilie. “Forum schurkt aan tegen de conservatieve beweging die boeken verbiedt in de Verenigde Staten”, zegt Spierings.

Verbod op genderzorg

Volgens hem zijn overigens niet de boeken, maar het onderwijs het doelwit van radicaal- en extreemrechtse wetgevers. Via het onderwijscurriculum willen ze kinderen leren dat gender- en seksuele diversiteit niet normaal is. Net als in nazi-Duitsland, benadrukt historica Schuyf. “Het instituut van Magnus Hirschfeld was een doelwit omdat de medewerkers ook voorlichting gaven op scholen en universiteiten.”

Een volgende stap, het weren van genderdiverse mensen uit de publieke ruimte, is door de Republikeinen in de Verenigde Staten al ingezet. Tussen 1 januari en 13 april introduceerden 36 Amerikaanse staten al meer dan 363 wetten die critici ‘anti-trans’ noemen. Dat is al meer dan twee keer zoveel als in heel 2022.

In Tennessee mogen dragqueens niet in de buurt van parken, scholen en kerken komen

De meest extreme wetgeving komt in Tennessee. De staat verbiedt vanaf april 2023 dragqueens om binnen 300 meter van publieke parken, scholen en kerken te komen. De wet is breed geformuleerd, het is gericht aan ‘imitators van mannen of vrouwen’. Lhbti+-belangengroepen vrezen dat ook transgender mensen op basis van die definitie worden bestraft. Een van de meest ingrijpende wetten is het verbod op genderzorg. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Campaign bevestigt dat de helft van de Amerikaanse transgender en/of non-binaire jongeren het gevaar loopt zijn/haar/hun medische traject stop te moeten zetten.

Ook in Nederland staat genderbevestigende zorg voor jongeren in toenemende mate ter discussie, voornamelijk bij de rechterflank. JA21 en de BBB dienden onlangs Kamervragen in waarin ze ‘zorgen’ uitten over genderbehandelingen bij jongeren. Spierings is niet verbaasd. “Deze partijen presenteren zich als ‘redelijke’ brug tussen VVD en CDA enerzijds en PVV en Forum anderzijds”, verklaart hij. “Met Kamervragen willen ze laten zien dat ze wel een conservatief geluid vertolken, maar in tegenstelling tot Forum bevragen ze de zorg op basis van onderzoek in plaats van complottheorieën.”

Nederlandse wetten?

Of in Nederland net zulke strenge anti-genderwetten komen als in Amerika, betwijfelt Spierings. Hoe bijvoorbeeld de BoerBurgerBeweging over diversiteit denkt, valt volgens Spierings nog te bezien. “Op basis van kiezers en stemgedrag in de Tweede Kamer is BBB radicaalrechts te noemen. Waarschijnlijk zijn ze op gender en seksualiteit dus relatief conservatief.” Maar: “De BBB geeft op provinciaal niveau voorkeur aan het CDA en de VVD. Als zij dat landelijk ook doen en in een coalitie komen, zal gender waarschijnlijk niet door hen in de onderhandeling worden gebracht.” Tot slot wijst Spierings naar de Nederlandse kiezer. “Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is positief over gender- en seksuele diversiteit. In tegenstelling tot de Verenigde Staten, zal het hier geen beslissend thema in verkiezingen worden.”

In een eerdere versie van dit artikel stond dat de boeken uit het Instituut voor Seksuele Wetenschap op 6 mei 1933 werden verbrand. Dit is gecorrigeerd: de inval vond plaats op 6 mei, de verbranding op 10 mei.

Transgenderzorg onder vuur: ‘Anderen beslissen over onze lichamen’

M óf V in je paspoort? Er is zoveel meer

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons