OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Op 15 juli kondigde hiphopfestival Appelsap via Twitter aan dat LYZZA haar optreden op het festival wegens ‘persoonlijke redenen’ zou hebben afgezegd.

Bron: twitter.com

LYZZA reageerde direct met de verklaring dat ze – zoals ook met Appelsap was besproken en in haar verklaring was vermeld – heeft afgezegd vanwege de beschuldiging van seksueel overschrijdend gedrag aan het adres van bepaalde artiesten op de line-up.

Bron: twitter.com

Haar beslissing omschrijven als ‘persoonlijke redenen’ kan op het eerste gezicht worden opgevat als een simpele pr-actie. Business as usual. Maar we hebben hier te maken met de norm ‘we praten niet over seksueel misbruik’. Normen worden vaak bepaald door groepen met de meeste macht, en houden hun macht in stand. Het is voor personen die de grenzen van anderen niet respecteren en bewust overtreden handig als we daar niet over praten. Sterker nog: hier wél hardop over praten wordt gezien als ‘niet netjes’. En zelfs bij een rustige telefonische uitleg en een officiële schriftelijke verklaring zoals in het geval van LYZZA, wordt dit aankaarten gezien als overdreven, onnodig en ongezellig. Zoals Emma van Meijeren het beschrijft in haar artikel voor Dipsaus, wordt het probleem gelegd bij degene die het aankaart.

Onze strijd richting een wereld zonder seksueel misbruik als ‘persoonlijk’ labelen, is een poging die strijd tegen te houden

Bovendien is het eufemisme ‘persoonlijke redenen’ door gender gestuurd. De scheiding tussen het politieke en het persoonlijke wordt al tijden gebruikt om de ervaringen van vrouwen niet als universeel, maar als individueel te beschouwen. Maar zoals feministen al sinds de jaren 60 stellen: “The personal is political.”

Vrouwen, mensen van kleur en LHBTQ+-personen leven in een wereld die hun bestaan voortdurend politiseert. Dat ontkennen, doen alsof dat wat zij dagelijks meemaken louter individueel is en niets te maken heeft met machtsverhoudingen, is op zichzelf een vorm van onderdrukking. Het stelt dat discriminatie en geweld tegen vrouwen en gemarginaliseerde mensen spijtig, maar toevallig is, in plaats van systematisch. Het ontkent een realiteit dat we willen en moeten veranderen. Onze strijd richting een wereld zonder seksueel misbruik als ‘persoonlijk’ labelen, is een poging die strijd tegen te houden.

Of, zoals LYZZA op Twitter schreef: “Verkrachting en misbruik van meisjes is voor zover ik weet een openbare kwestie en geen persoonlijke.”

Bron: twitter.com

Sommige mensen, waaronder medewerkers van Appelsap, reageerden op LYZZA’s verklaring met de stelling dat er niet genoeg bewijs was om de artiesten in kwestie van de line-up te verwijderen. Dat bracht op Twitter weer een storm van reacties teweeg (“HAVE YOU HEARD OF GOOGLE?”, vroeg rapper en kunstenaar Countess Malaise aan Appelsap), waardoor onder meer een video aan het licht kwam waarin een van de headliners, Famous Dex, zijn vriendin in elkaar slaat. Dit heeft hij overigens zelf bekend tijdens een interview in de Amerikaanse radioshow The Breakfast Club.

Bron: www.youtube.com

Hoe heeft de organisatie van Appelsap dit niet kunnen weten? Binnen de scene was het algemeen bekend. De ironie wil dat dit niet eens het geval was waar LYZZA op doelde – ook Daniel OG, die eerder verscheen op een lijst van abusers in de Britse rapscene, was genoemd in reacties op Twitter. Duidelijk is wel dat er is weggekeken en niet geluisterd.

Niemand vraagt Appelsap om een artiest naar de politie te sturen. Er is ook geen keihard bewijs nodig om iemand van de line-up te halen. Ergens niet kunnen optreden is nauwelijks een gevangenisstraf te noemen. Zelfs na valse beschuldigingen, die weinig voorkomen, is zelden iemands carrière geruïneerd. Het risico om iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel geweld op je line-up te hebben zou zwaarder moeten wegen dan het risico dat iemand die niet schuldig blijkt niet meer mag draaien. Dit is geen juridische kwestie, maar een ethische.

Wat nu?

Natuurlijk is Appelsap niet het enige festival of de enige organisatie waarvoor dit relevant is. We hebben het over Appelsap omdat LYZZA zich uit durfde te spreken. Maar dat is niet altijd makkelijk, en soms zelfs niet mogelijk voor vrouwen die zich in haar positie bevinden. Ondanks het idee dat de muziekwereld een inclusieve utopie is en in Nederland iedereen gelijkwaardig is, weten we dat seksueel overschrijdend gedrag binnen deze industrie regelmatig plaatsvindt. Maar festivals, feesten en clubs vormen een mannenbolwerk, waar degenen met macht ervoor kiezen elkaar te beschermen, in plaats van gelijkheid en veiligheid prioriteit te geven.

De partyscene is een mannenbolwerk, waar zij met macht ervoor kiezen elkaar te beschermen, in plaats van gelijkheid en veiligheid prioriteit te geven

Dus: wat nu? Misschien moeten we ons laten inspireren door het protest tegen Konstantin op het Duitse Fusion Festival, die gezegd heeft dat vrouwen meestal slechter zijn in dj’en dan mannen. Misschien moeten we ons eigen boekingskantoor beginnen. Of onze woede van ons af dansen op Dance With Pride, dat bewust probeert hun feestjes safe spaces te maken. Eén ding is zeker: Appelsap moet Famous Dex, Daniel OG en andere artiesten die de veiligheid van anderen bedreigen direct van de line-up halen.

14242320_1088233944586081_1391489092526050104_o

Net iets meer vrouwen op Nederlandse zomerfestivals dan voorheen

OneWorld onderzoekt de hoeveelheid vrouwelijke acts op achttien muziekfestivals.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
Sophia-Pic-Mama-Cash4

Sophia Seawell

Sophia Seawell is een gender theory nerd, feministische schrijver en af-en-toe dj full-time werkend bij Mama Cash, de eerste internationale …
Profielpagina