OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Nederlandstalige hiphop is ongekend populair, en heeft jongeren uit alle lagen van de samenleving en uit alle hoeken van het land weten te bereiken. Zo ook de videoclip van Waar Zijn Die Kechs, een samenwerking van Mula B, Bartofso en Yung Felix, die dit weekend werd uitgebracht en nu al meer dan 300.000 keer is bekeken. En dat is nog maar het begin. Het nummer staat hoog in de trendingranglijst van YouTube.

Sinds de kech-gate van rapper Boef begin 2018 kent heel Nederland de betekenis van deze beladen en vooral vrouwonvriendelijke term. Het woord ‘kech’ is echter al langere tijd onderdeel van het vocabulaire van de straat waar rappers voor hun teksten uit putten. Als liefhebber van Nederlandstalige hiphop én voorstander van gendergelijkheid, betrap ik mezelf er soms op dat ik rappers hun vrouwonvriendelijke ‘uitglijders’ vergeef. Niet omdat ik vind dat mysognie gepredikt mag worden onder het mom van ‘artistieke vrijheid’, maar omdat hiphop het product is van opvattingen en ideeën die in onze maatschappij leven; ze zijn slechts uiting van een veel groter probleem.

pexels-photo-541617

Slutshaming onder het mom van ‘bezorgdheid’

Naast expliciete slutshaming moet ook geniepige slutshaming bevochten worden.

Laten we vooral niet vergeten dat de luisteraar en de maatschappij een podium – en daarmee legitimiteit – aan deze artiesten geven. Vroeger kon een boycot door een grote radiozender het einde van een carrière betekenen, vandaag draait het om de streams en views. Daar komt geen radiostation aan te pas. Dat weten deze artiesten ook. Het is een pijnlijke constatering, maar sexism sells. Daar zijn niet alleen de individuele artiesten, maar wij als gehele samenleving verantwoordelijk voor.

Mula B’s Waar Zijn Die Kechs is niet de eerste videoclip waarin vrouwen geobjectiveerd worden. Wat dat betreft is deze clip de dertiende in een dozijn. Dat het woord ‘kech’ in de eerste minuut ruim 25 keer gebruikt wordt, vormt evenmin de directe aanleiding om erover te schrijven. De trigger was de reactie van Mula B zelf: “Ik heb naar al jullie frustraties geluisterd en er viel mij iets op. Namelijk dat de meeste frustratie van de dames komt.”

Reactie Mula B Bron: www.instagram.com

Natuurlijk komt de frustratie (lees: legitieme kritiek) vooral van vrouwen. Het is voor mannen soms moeilijk om zich in de belevingswereld van vrouwen te verplaatsen, maar vrouwen hebben écht last van dat woord. De kans op slutshaming is altijd aanwezig en de consequenties daarvan op individuele vrouwenlevens zijn ingrijpend. Het woord stigmatiseert de vrouwelijke seksualiteit en staat symbool voor de dubbele maat waar vrouwen zich al decennialang terecht tegen verzetten.

De eerdere aankondiging van het nummer leidde tot boze reacties op het Instagram-account van Mula B. Daarom droeg hij een oplossing aan. “Ik, als ‘bedenker’ van het woord ‘kech’, beslis dat het woord kech zowel voor vrouwen als mannen is.” Praktisch, creatief, maar het werkt niet. De heersende patriarchale machtsverhoudingen in onze maatschappij maken namelijk dat het woord ‘kech’ voor vrouwen sociaal-maatschappelijke consequenties heeft, en voor mannen niet. Het belemmert vrouwen in hun seksuele vrijheid, en heteroseksuele mannen niet.

De schijnoplossing van Mula B werd met luid lachende emoticons ontvangen, waaronder van rappers Josylvio en Ali B. Daarnaast vonden zo’n 22.000 mensen de oplossing ‘leuk’. Bovendien werd de post binnen een uur meer dan tienduizend keer gedeeld. Niet hiphop bepaalt welke bejegening van vrouwen geaccepteerd is, en welke niet. Dat doet de samenleving. Het is daarmee aan de samenleving om te bepalen dat we dit niet langer willen.

bizzey

Vrouwen aan de riem: in clips moet het kunnen

Rapmuziek en expliciete clips zijn razend populair. Hoe kan dat? Wie zijn de danseressen?

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
foto-natasha-huiberts

Natasha Huiberts

Natasha Huiberts (1992) probeert bij te dragen aan een rechtvaardige wereld door maatschappelijke organisaties te ondersteunen bij de …
Profielpagina

Advertentie

banner_buurt-1 (002)

Advertentie

NRC Live – Banner Mobiliteit – OneWorld – 600×500 (002) 6 nov