OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

“Oh, amigo, amigo, er was niks in de frigo” klinkt er in ‘Amigo’, het nieuwste nummer van de Nederlandstalige rappers Soufiane Eddyani (20) en Mula B (30). De videoclip is opgedragen aan ‘Moreno’ en vertelt het verhaal van een kwetsbare jongen die door een sociaaleconomische achterstand eerst in de criminaliteit en later in de gevangenis belandt. Tot zover een alledaags en terugkerend thema in de hiphopmuziek. Maar Moreno is niet zomaar een slachtoffer van het systeem, zoals de videoclip doet vermoeden.

Het is november 2015 als de 19-jarige Bilal A. door de politie in Antwerpen wordt opgepakt. Justitie verdenkt hem ervan dat hij drie minderjarige meisjes de prostitutie in heeft gedwongen. Later bekent Bilal dat hij de meisjes naar klanten bracht, maar weerlegt dat er sprake was van seksuele uitbuiting. Desondanks leggen de meisjes belastende verklaringen af. Een van hen verklaart dat ze een dertigtal klanten heeft gehad, soms wel vier op één nacht. De rechter acht de seksuele uitbuiting van een 15-jarig slachtoffer bewezen en veroordeelt Bilal tot een gevangenisstraf van zes jaar. Bilal gaat in hoger beroep, maar de rechtbank ziet geen reden voor strafvermindering.

Moreno, een pseudoniem voor Bilal A., is een boezemvriend van de populaire Antwerpse rapper Soufiane Eddyani. In november 2018 deed de rapper onder de hashtag #freemoreno een oproep om zijn vriend vrij te krijgen. “Je verleden achtervolgt je al jaren door één mediazaak. Onterecht”, schrijft hij op zijn Instagram-account. De oproep werd in één dag meer dan 20.000 keer geliked, maar er klonk ook kritiek. Zo werd hem in de comments verweten de misdaden van zijn jeugdvriend te relativeren. “15 jarige meisjes laten werken in de prostitutie, bro, hij verdient langer!”

Voorbeeldfiguur

Vrijdagavond werd de nieuwe videoclip van Eddyani uitgebracht, en inmiddels is deze meer dan 400.000 keer bekeken. Hij staat daarmee hoog in de trendingranglijst op YouTube. In België ligt de populaire rapper onder vuur. Eddyani’s boodschap wordt als een steunbetuiging aan een veroordeelde loverboy gezien. Diverse Belgische media besteedden er aandacht aan en op sociale media werd verontwaardigd gereageerd. Zo ook door de Belgische activist Yassine Boubout, die via WhatsApp op de kwestie reageert. Hij is bezorgd om Eddyani’s populariteit. “Veel jongeren, waaronder mijn kleine broertje, zien hem als een voorbeeldfiguur. Zijn carrière begon met rappen over positieve zaken, zoals het stoppen met criminaliteit en drugsgebruik.”, zegt Boubout.

In België ligt de populaire rapper onder vuur. Eddyani’s boodschap wordt als een steunbetuiging aan een veroordeelde loverboy gezien

Volgens hem miskent Eddyani niet alleen zijn macht als bekende Belgische rapper, maar ook als man. “Hij helpt niet zomaar een vriend. Hij ondersteunt hiermee een patriarchale machtsstructuur die onderdrukking van vrouwen op verschillende vlakken en in verschillende gradaties in stand houdt. Sterker nog, de machtsstructuren worden door dit soort rappers en nummers voor de jeugd genormaliseerd. Het is tijd dat mannen, en vooral mannen met een publieke machtspositie hun privilege erkennen en verantwoordelijkheid nemen.”

Hypocriet

SPEC. is het Nederlandse managementbureau waar Eddyani en Mula B beiden getekend zijn, en oprichter Breghje Kommers verklaart dat het management niet op de hoogte was van de strafbare feiten die door Moreno begaan zijn. Desondanks worden er nu geen stappen ondernomen. “De jongen is veroordeeld en heeft zijn straf uitgezeten. Daarnaast zet hij zich actief in om een bijdrage te leveren aan een betere maatschappij. Muziek en video’s zijn een kunstuiting. De artiest heeft vrijheid in de invulling”, antwoordt ze via WhatsApp.

Hiphop bepaalt niet welke bejegening van vrouwen geaccepteerd is, of niet. Dat doet de samenleving. Ook een groot managementbureau als SPEC. is daar onderdeel van. Daarom is het kwalijk dat ze zich nu achter de artistieke vrijheid van de artiesten verschuilen. Het managementbureau ‘ontslaat’ zich daarmee van de verantwoordelijkheid voor de videoclip, terwijl ze financieel van de gewraakte videoclip profiteren. Dat is hypocriet.

header

Rapper Mula B weet als geen ander: sexism sells

En wij als publiek blijven slutshaming in hiphop legitimeren.

Eddyani zegt in zijn artistieke uitingen altijd wegen te zoeken om jongeren een boodschap mee te geven. Dat is hem gelukt. Een verontrustende boodschap weliswaar, want Eddyani geeft een duidelijk signaal. Namelijk dat mannen, ook als ze afschuwelijke dingen met vrouwen en meisjes doen, de ster van een veelbekeken videoclip kunnen zijn.

Harlot kiest ervoor niet naar de betreffende videoclip te linken.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
foto-natasha-huiberts

Natasha Huiberts

Natasha Huiberts (1992) probeert bij te dragen aan een rechtvaardige wereld door maatschappelijke organisaties te ondersteunen bij de …
Profielpagina

Advertentie

Webp.net-compress-image

Advertentie

MTM-19-19_oneworldbanner_2 (002)