De VeganChallenge: 4 tips en tricks

29-03-2016
Door: Tessa Groen
Bron: OneWorld
1 april gaat de VeganChallenge weer van start. Dé uitdaging om een maand lang veganistisch te eten. Vanuit mijn ervaring als deelnemer zet ik de 4 beste tips op een rij voor als jij besluit deze uitdaging aan te gaan.
Lijstje – 

De Veganchallenge is de uitdaging om een maand lang veganistisch te eten. Dit betekent: geen vlees, geen vis, geen zuivel, geen ei en geen honing. Maar ik bekijk het liever anders. Namelijk door te kijken naar wat je wél allemaal eet als veganist, zoals: deze tagliatelle met champignon-roomsaus, deze mexicaanse wraps of deze kaneelbroodjes. Klinkt goed, toch?

Mijn ervaring

De VeganChallenge heb ik als heel fijn ervaren: een stok achter de deur om werk te maken van mijn voornemen om te minderen met zuivel en ei (ik at al vegetarisch). Deze challengemaand geeft je de tijd om echt te wennen, zonder dat het nog al te ‘definitief’ voelt. Na een maand VeganChallenge merkte ik dat ik steeds meer ging denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. De VeganChallenge heeft mij zo geholpen om uiteindelijk de sprong te nemen om veganist te blijven na afloop van de maand. Tips hierbij zijn:  

Tip 1: Goede voorbereiding

Essentieel voor een geslaagde VeganChallenge, zeker als veganistisch eten nog nieuw voor je is, is een goede voorbereiding. Zorg dat je de producten die je tijdens de challenge niet zult eten opmaakt voor 1 april, en zorg dat je koel- en voorraadkast gevuld zijn met veganistisch lekkers. Haal goede basics in huis zodat je snel en makkelijk, een gezond en lekker maaltje op tafel kan zetten. Lees je alvast in op lekkere recepten en combinaties die je kunt maken. Je hoeft echt geen keukenprins of -prinses te zijn! De VeganChallenge helpt je door je dagelijks een e-mail te sturen met receptinspiratie voor ontbijt, lunch en avondeten en in het weekend een lekker gebakje. Enkele voorbeelden van de recepten die in je inbox zullen verschijnen: romige pastagerechten, kruidige curry’s, verwarmende soepen, knapperige koekjes en frisse salades. Veganistisch eten betekent absoluut niet een maand lang wortels knagen! Nieuwsgierig? Bekijk de recepten alvast hier.

Tip 2: De juiste mindset

Veganistisch eten kan best een grote verandering zijn. Het is goed om voor jezelf duidelijk te hebben waarom je dit wilt doen: lees je zelf in, bekijk documentaires of praat met anderen die deze keuze gemaakt hebben. Daarnaast, zie de VeganChallenge als een ontdekkingstocht: een kans om nieuwe gerechten en smaken te ontdekken, nieuwe mensen te ontmoeten (via de evenementen die georganiseerd worden) en nieuwe dingen te leren. Focus op wat je allemaal wel voor lekkers kunt eten en kunt uitproberen, en probeer niet teveel aandacht te schenken aan de producten die je nu even laat staan.  

Tip 3: Traktatie!

Bij mijn eerste VeganChallenge hielp het erg om een (of meerdere!) veganistische producten in huis te halen die ik echt heel lekker vond, voor de ‘moeilijke momenten’. Voor mij was deze traktatie een reep pure chocolade. Ik had standaard een reep pure chocolade in huis tijdens de VeganChallenge, en kon daar dan lekker van snoepen.

Tip 4: Ga ervoor!

Ben jij klaar voor deze uitdaging? Schrijf je dan hier in. Er zijn geen kosten aan verbonden, je schrijft je in met je e-mailadres en daarop ontvang je een maand lang één mail per dag met drie/vier recepten, een overzicht van evenementen en informatieve artikelen. Veel plezier en succes!

Tessa schreef eerder een blog over Veganisme op OneWorld, met nog veel meer inspiratie. Zie: https://www.oneworld.nl/blog/veganisme.

Foto: (cc)

Reacties