2017: het jaar van slow en fair fashion

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

2017 wordt het jaar van slow en fair fashion. Althans: als het aan Ashna Chhatta, Helene Oudman en Mirjam van Rijn ligt. Samen vormen ze StoereVrouwen, een campagnebureau voor het stimuleren van duurzaam consumeren. Dit jaar richten ze zich op de kledingconsument; die willen ze aanspreken op het belang van duurzaam geproduceerde kleding, met aandacht voor milieu, klimaat en leef- en werkomstandigheden. Niet door met de vinger te wijzen naar alles wat verkeerd gaat, maar door te laten zien hoe het ook kan.

Gênant vinden Ashna, Helene en Mirjam de manier waarop de mode-industrie werkt en hoe wij met kleding omgaan. Verwijzend naar de almaar toenemende vraag naar goedkope kleding vanuit de Westerse wereld en de milieuverontreiniging en uitbuiting van werknemers aan de andere kant van de keten, constateren de drie dat het niet langer zo kan doorgaan. “Het is schadelijk en niet meer van deze tijd.” Gelukkig zien ze dat er een groeiende groep bewuste consumenten aan het ontstaan is. Helene: “Steeds meer mensen stellen vragen bij de producten die ze kopen: door wie is het gemaakt, waar, en onder welke omstandigheden?” Toch blijft de keuze voor eerlijke kleding lastig. “Mensen weten die niet te vinden, of denken dat die niet mooi en hip is.”

Foto: Joshua Rood

Om het tegendeel te bewijzen, zijn ze een campagne begonnen. “Ons hoofddoel is om te zorgen dat mensen bewuster gaan consumeren”, vertelt Ashna. Ze promoten duurzame kledingmerken met fotoshoots, geven shoptips op hun blog en organiseren van workshops. Helene: “Onlangs hebben we onze eerste workshop gegeven aan studenten van de Internationale school in Den Haag. De focus ligt op het leren vermaken en repareren van kleding. Iets wat veel jongeren zelf niet meer kunnen.”

Hoewel de drie zelf geen kleding meer kopen bij fast-fashionketens als H&M en Primark, is dat niet de boodschap die ze aan anderen willen opdringen. Helene: “We gaan niet zeggen dat mensen hun kleding daar niet meer mogen kopen. Maar als je er wel voor kiest, houd je ongelijke inkomens in stand en lijden milieu en natuurlijke hulpbronnen er wel onder.”

Bij StoereVrouwen denken ze dat het met de bewustwording wel goed zit. “Mensen weten, in grote lijnen, wel dat de mode-industrie een keerzijde kent. Alleen hebben we het idee dat mensen niet weten hoe ze moeten handelen", zegt Ashna. Wat ze er aan kunnen doen en welke alternatieven er zijn, is nu niet duidelijk. Helene: “Dit jaar gaan we laten zien hoe het ook kan, op een positieve manier." 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons