Van koffiedrab tot trainingsjack

13-08-2009 Bron: OneWorld

 

Drink koffie en draag het! is het motto van Singtex. Deze Taiwanese textielproducent kan van de prut die overblijft na het zetten van een half kopje koffie twee T-shirts maken. Dat beweert directeur Jason Chen althans in een interview met Fast Company, want over het productieproces van S.Café, de koffiekledinglijn van Singtex, onthult de website van het bedrijf niet meer dan dat ze erin slagen om van koffiedrab vezels te maken die ze omzetten in een zachte, flexibele stof. ScafeEen toegevoegd laagje op basis van kokosnoot, zorgt ervoor dat de stof snel droogt, en UV-straling weert zodat de drager koel blijft. Ook zou het materiaal vieze geurtjes weren. Ideaal dus voor sportkleding. Sporters hoeven niet te vrezen voor de dopingcontrole, de cafeïne is uit het materiaal verdwenen.

 

Starbucks

Niet geheel toevallig kreeg Singtex-directeur Chen, een eureka moment terwijl hij aan de koffie zat bij Starbucks. Behalve het idee haalt Singtex ook de hoofdgrondstof voor haar S.Café-lijn bij deze bekende koffieketen vandaan. Maandelijks haalt het bedrijf 300 tot 400 kilo koffieprut gratis op bij Starbucks.

 

De S.Cafélijn is milieuvriendelijk. Behalve dat Singtex maar aan heel weinig koffiedrab genoeg heeft, komen er volgens de fabrikant weinig chemicaliën en brandstof bij de fabricage te pas en kan de stof op lage temperaturen worden gewassen. Singtex maakt ook kleding van versnipperde plastic flessen. Tot haar klantenkring horen bekende merken als Adidas, Puma, Kappa, Lowe Alpine, Esprit en Mexx.

Wist je dat?
Koffieleuten die hun koffiedrab graag willen recyclen, de prut ook bij de plantjes in de tuin kunnen gooien? Koffie schijnt een prima afweermiddel tegen slakken, katten en andere ongewenste tuingasten te zijn.

 

Sweatshop wordt ecokledingexpert

 

Directeur Jason Chen is de derde telg van een Taiwanees textielgeslacht dat ooit als katoenplukkers begon en nu nanotechnologie gebruikt om nieuwe textielsoorten te fabriceren. Chen en zijn vrouw begonnen hun eigen bedrijfje in 1989 en produceerden aanvankelijk vooral goedkope kleding voor multinationals als Wal-Mart. De Chennetjes kwamen er al snel achter dat de concurrentie in het lage-lonen-circuit moordend is en de kwaliteit laag. In 1994 besloten ze daarom het roer om te gooien en zich te gaan specialiseren in kwalitatief goede producten gemaakt van duurzame materialen. Inmiddels is het bedrijf een van de grote spelers ter wereld op het gebied van biologische kleding.

 

Marianne Wilschut

Marianne Wilschut is een Nederlandse journalist. Ze schrijft onder andere...

Lees meer van deze auteur >

Reacties