Vaker de trein, minder CO₂

07-02-2014 Bron: OneWorld
Stijn Checkt – 

OneWorld wijst je de weg in het woud van keurmerken, greenwashing en ecoclaims. Deze maand: als automobilisten één keer extra de trein nemen, scheelt dat de jaarlijkse CO₂-uitstoot van Arnhem.

Fabrikant: NS
Prijs: Één treinkaartje p.p.
Oordeel: 3

Claim
Afgelopen zomer lanceerden de NS de CO₂-vergelijker. Een rekenhulp in hun reisplanner vertelt hoeveel kilo CO₂ je bespaart door de trein te nemen in plaats van de auto. Maar ‘kilo’s CO₂’ zijn wat abstract. Daarom kwamen de NS met deze vergelijking: als alle autoreizigers in Nederland één keer per jaar een retourreis van 60 kilometer met de trein maken in plaats van met de auto, dan levert dit een CO₂-reductie op die vergelijkbaar is met de jaarlijkse uitstoot van een stad als Arnhem.

Analyse
De trein bespaart gemiddeld ongeveer 75 procent CO₂ ten opzichte van de auto (voor de details: google de factcheck van nrcnext, september 2012). Als alle auto’s van Nederland een afstand van 120 kilometer rijden, levert dat een besparing op van zo’n 88.000 ton CO₂.

En Arnhem dan? Volgens de KlimaatMonitor van de overheid stoot Arnhem zo’n 890.000 ton CO₂ uit per jaar; tien keer zoveel dus. Hoe kan dat nou? Bij navraag komt de aap uit de mouw. De NS rekenen alleen met het elektriciteitsverbruik van huishoudens. Ofwel: winkels, industrie, verkeer, landbouw en het verwarmen (met gas) van woningen in Arnhem tellen niet mee.

Aangepaste claim
De NS zijn de beroerdste niet. Na mijn opmerkingen passen ze de claim aan naar: ‘een CO₂-afname vergelijkbaar met de jaarlijkse uitstoot door het elektriciteitsgebruik van de inwoners van een stad als Arnhem’. Die claim klopt als een bus. Maar realiseer je wel: dat is niet meer dan 10 procent van de totale uitstoot. 

Oordeel
Met de originele claim ontspoorden de NS, maar met de aangepaste claim staan ze weer solide op de rails.

Februari 2013

 

Stijn Cornelissen

Stijn Cornelissen is eigenaar van  ZinInZin, een bedrijf dat onder andere...

Lees meer van deze auteur >

Reacties