PR-bureaus weigeren klimaatontkenners

06-08-2014
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS
Tien van de grootste PR-bureaus ter wereld hebben zich voorgenomen niet meer te zullen werken voor klanten die de klimaatverandering ontkennen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse krant The Guardian in samenwerking met de denktank Climate Investigations Centre.
Nieuws – 

PR-bureaus spelen al jaren een bijzonder belangrijke rol in het klimaatdebat, met name in lobbycampagnes tegen nieuwe klimaatwetten. Nu hebben 10 van de 25 grootste bureaus ter wereld laten weten dat ze niet meer willen optreden voor cliënten die de klimaatverandering ontkennen of voor campagnes die nieuwe wetgeving onderuit proberen te halen.

Bij de bureaus zijn onder meer WPP, Waggener Edstrom (WE) Worldwide, Weber Shandwick, Text100 en Finn Partners. Ze antwoordden op een onderzoek van The Guardian en het Climate Investigations Centre (CIC), een Amerikaanse denktank die onderzoek doet naar misleidende informatie rond de klimaatverandering.

"We zullen niet samenwerken met een klant als we daarvan weten dat die de klimaatverandering in twijfel trekt", zegt Rhian Rotz van WE in The Guardian. Weber Shandwick gaat nog een stapje verder: "We zouden geen campagne steunen die het bestaan van de klimaatverandering of de dreiging ervan in twijfel trekt, of die nieuwe wetgeving tegenwerkt om de uitstoot van broeikasgassen aan banden te leggen."
Het Amerikaanse Edelman, het grootste onafhankelijke PR-bureau ter wereld, wilde opdrachten voor klimaatontkenners niet uitsluiten. Edelman beoordeelt klanten "zaak per zaak", klinkt het. Het bureau telt onder zijn klanten onder meer het American Petroleum Institute, de grootste lobbygroep van de energiesector in het land.

Belangrijk signaal
De antwoorden kunnen een belangrijk signaal zijn voor de hele sector, zegt Kert Davis van het CIC. "De PR-industrie is een belangrijke component in de beïnvloedingsindustrie die Washington en de hele wereld omspant. Ze verdienen veel geld aan energiebedrijven en andere belangrijke spelers die verweven zijn met fossiele brandstoffen en energiebeleid."

Opvallend is dat amper een tiental van de 25 aangezochte bedrijven hebben geantwoord, ondanks herhaalde pogingen van het CIC. Vreemd genoeg zijn daaronder ook bureaus die al gewerkt hebben voor klanten die actie eisen tegen de klimaatverandering. Zo was Hill & Knowlton de officiële mediasponsor van de klimaattop in Kopenhagen in 2009, maar de firma wilde niet reageren op het CIC-onderzoek.
 

Reacties