Een handvol vragen: Lucas Simons

30-06-2011 Bron: IS Online
Lucas Simons

Zijn inzet voor het verduurzamen van productieketens is niet onopgemerkt gebleven. Lucas Simons, die met het bedrijf Utz Certified in tien jaar tijd 40 procent marktaandeel in duurzame koffie verwierf, werd eerder dit jaar door het World Economic Forum uitgeroepen tot Young Global Leader.

1.  Bent u trots dat u een Young Global Leader bent?
“Ik vind het vooral fijn dat ik de komende vijf jaar naar alle bijeenkomsten van het World Economic Forum mag. Natuurlijk is het gaaf om te praten met mensen als Desmond Tutu of Kofi Annan, maar ik ben vooral onder de indruk van ontmoetingen met een aantal denkers die bijna niemand kent. Mensen die proberen de spelregels te veranderen, waardoor iedereen anders gaat handelen. Dat zijn de echte helden!”

2.  Hoe verander je de spelregels?
“Lange tijd werd onduurzaam gedrag beloond. Het loonde in de koffiesector om te graaien, de winst op te strijken en de gevolgen ervan af te wentelen op toekomstige generaties of op koffieboeren 10.000 kilometer verderop. Het is de kunst de stimulans zo te krijgen dat iedereen over elkaar heen buitelt om vooral wel duurzaam te handelen. Dat lukt alleen als je de hele keten aanpakt en laat zien dat het in ieders belang is.”

3.  Wat is dan het belang van de Nestles en Douwe Egbertsen van deze wereld?
“Als de boeren goed georganiseerd zijn, gaat je productie omhoog. Om toegang te houden tot de steeds schaarser wordende grondstoffen is een goede verstandhouding met de boeren ook geen overbodige luxe. Grote spelers ervan overtuigen dat duurzaam produceren in hun eigen voordeel werkt, zet meer zoden aan de dijk dan de boeren af te schermen van de wereldmarkt zoals Max Havelaar doet. Je biedt deze boeren een veilige haven, maar zodra het project is afgelopen zal de marktwerking veel teniet doen.”

4.  Ondertussen is Max Havelaar met nog geen 3 procent marktaandeel wel een bekend merk.
“Veel certificaten zijn inderdaad minder bekend, maar hebben wel een veel groter marktaandelen en bereiken daarmee ook veel meer boeren. Je moet de consument niet te veel lastigvallen met keurmerken. Mensen moeten al zo veel keuzes maken! De consument moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat de koffie die hij graag drinkt op een duurzame manier is geproduceerd. Nu word je in de supermarkt met zo veel dubbele boodschappen geconfronteerd. Het is toch onlogisch dat tonijn, een bedreigde diersoort, in de aanbieding in de schappen ligt! We kunnen wel miljoenen viswijzers produceren, maar laten we ervoor zorgen dat die bedreigde tonijn helemaal niet meer te koop is. En zo is het met heel veel producten.”

5.  Als de verandering niet van de consument komt, van wie dan wel?
“Vernieuwing komt nooit vanuit de consument en bijna niet van bestaande instituties. Universiteiten, maatschappelijke organisaties, ze moeten allemaal binnen het bestaande systeem scoren. Daardoor worden problemen vaak lineair opgelost. Ben je arm, dan is geld de oplossing. Geen onderwijs? Dan bouwen we toch een school? Zo zitten we met duizenden projecten van ontwikkelingsorganisaties wereldwijd die allemaal met elkaar concurreren. Maar systeemverandering heeft tijd nodig en is niet zo aaibaar en sexy. Je kunt namelijk niet claimen dat je de boer x of y hebt geholpen. Mensen die daar toch, tegen de klippen op, mee bezig zijn, hebben erkenning, netwerken en geld nodig.”

Wie is Lucas Simons?
Lucas Simons (Zeist, 1971) is oprichter en directeur van adviesbureau NewForesight en ForeFinance. Tussen 2002 en 2008 was hij als directeur van Utz Certified verantwoordelijk voor het opzetten van certificeringsprogramma’s voor onder andere koffie, thee en cacao. Hij is door het World Economic Forum verkozen tot Young Global Leader 2011 voor zijn verdiensten op het gebied van duurzame handel.

Pieternel Gruppen

Pieternel Gruppen werkt op dit moment bij Trouw. Voordat ze bij Trouw ging...

Lees meer van deze auteur >

Reacties