De groene revolutie begint op jouw dak

12-03-2015 Bron: OneWorld
Sungevity zonnepanelen Rooftop Revolution
Sungevity
De transitie naar groene energie begint op het dak: de Rooftop Revolution. Iedereen moet aan de zonnepanelen, vindt Roebyem Anders van Sungevity. “Wij zijn een sociale onderneming in hart en nieren.”
Reportage – 

“Alles draait hier om de Rooftop Revolution”, zegt Roebyem Anders, vice-president van Sungevity Nederland, terwijl ze met een breed armgebaar langs de bureaus op het kantoor op het Amsterdamse IJburg wijst. Sungevity is een van oorsprong Amerikaans bedrijf dat kant-en-klare zonnepanelensystemen verkoopt. Het onderscheidt zich van veel andere, veelal kleinere installateurs door in te zetten op schaalgrootte en innovaties als SunSure, een garantie op een minimale opbrengst van de zonnepanelen tijdens hun gehele levensduur (zie kader ‘Zongarantie voor je panelen’). Klantvriendelijkheid en ‘an insane customer experience’ staan centraal. En natuurlijk de Rooftop Revolution.

roebyem Anders van Sungevity

Roebyem Anders (foto: Evert Nieuwenhuis)

De omslag naar een maatschappij waarin mensen zo zuinig mogelijk omgaan met energie en zelf of met buurtbewoners groene energie opwekken, begint volgens Sungevity op het dak: de Rooftop Revolution. “Als mensen eenmaal zonnepanelen op hun dak hebben liggen, gaan ze anders om met energie. Ze zien wat hun panelen opwekken en wat ze aan energie gebruiken. Bijna al onze klanten willen binnen de kortste keren zo veel mogelijk energie besparen of gaan ook op andere manieren energie opwekken. Ze willen ‘nul-op-de-meter’ of zelfs ‘off the grid’, helemaal los van het elektriciteitsnetwerk”, zegt Anders.

“Sungevity is een sociale onderneming in hart en nieren: de Rooftop Revolution staat centraal,” zegt Anders. “Een sterk bedrijf opbouwen en winst maken, staat in dienst van onze missie: Nederlanders zoveel mogelijk duurzaam energie op laten wekken en mensen slim laten omgaan met energie.”

Zongarantie voor je panelen

 

Wie zonnepanelen van Sungevity wil kopen, kan via internet een iQuote aanvragen. Dit is een offerte op maat, waarbij de panelen op satellietfoto’s worden ingetekend (‘Remote Solar Design’ noemt Sungevity dit). Verschillende opties worden doorberekend en de klant weet dus precies waar hij aan toe is, zonder dat iemand op bezoek komt. Via de telefoon wordt alles toegelicht.

 

Meerdere aanbieders bieden dergelijke service, maar volgens Roebyem Anders van Sungevity zijn die niet altijd even betrouwbaar. “Wij geven niet alleen garantie op onze panelen en de installatie, maar ook op de geschatte stroomopbrengsten. Als deze afwijken van wat wij beloofd hebben, betalen wij het verschil gedurende de gehele levensduur van de panelen.”

Speedo en sambaballen
Op het kantoor in IJburg heerst een energieke, ongedwongen sfeer die menig start-up eigen is. Een grote, industrieel aandoende open ruimte, her en der laptops op grote tafels, verrijdbare vergaderruimten en werknemers die niet ouder dan veertig jaar zijn. Uit de kamer van de verkoopafdeling klinken zo nu en dan sambaballen, het teken dat een verkoop met een klant is gesloten.

Aan het plafond hangen oranje vlaggetjes, alsof het WK Voetbal aan de gang is. “Andrew Birch, de Amerikaanse oprichter van Sungevity, was vorige week op bezoek”, vertelt Anders. “We hebben hier Hollandse spelletjes met hem gespeeld, en oranje is de kleur van Sungevity, vandaar de vlaggetjes. Birch loste ook zijn belofte in als wij onze verkoop zouden verdubbelen: hij sprong in zijn oranje Speedo zwembroek van de IJbrug het ijskoude IJ in.”

Sungevity zonnepanelen

 

Foto: Evert Nieuwenhuis

Community
Om de Rooftop Revolution als een veenbrand te laten verspreiden, bouwt Sungevity aan een heuse community: the Sunshine Network. Anders: “Onze klanten zijn onze ambassadeurs, zij raden ons aan bij andere klanten. We maken zelf ook nooit reclame.” Op een binnenkort te verschijnen app kunnen leden van the Sunshine Network zien hoeveel elektriciteit ze zelf hebben opgewekt, maar ook hoeveel opgewekt wordt door de mensen die ze hebben aangedragen bij Sungevity. Anders: “Dat rekenen we om naar vermeden CO2-uitstoot en hoeveel bomen er voor nodig zijn om die hoeveelheid CO2 uit de lucht te halen. Sommige klanten hebben zo een virtueel bos aangelegd, dat werkt super motiverend.”

Sommige klanten hebben een virtueel bos aangelegd

Je zou ook kunnen zeggen: een gelikte manier om reclame te maken. Anders: “Dat mag je zeggen, dat maakt ons niet uit. Wij willen zoveel mogelijk zonnepanelen op zoveel mogelijk daken leggen. Sungevity is een bedrijf en net als elke bedrijf willen we winst maken. Maar we zijn ook een sociale onderneming: ons streven naar winst valt één op één samen met maatschappelijke winst: schone, lokaal opgewekte energie.”

Op sommige projecten maakt Sungevity helemaal geen winst, zegt Anders. “Neem een project op Ypenburg in Den Haag. Twee bewoners wilden met hun buren gezamenlijk zonnepanelen inkopen. Wij helpen ze dan, met brieven, offertes en we organiseren een ‘open dak’ waar de panelen zijn te zien. Als er meer dan dertig huishoudens meedoen, geven wij de lokale basisschool gratis zonnepanelen. Ook schenken we educatieve programma’s over zonnepanelen. Dit kost ons een groot deel van onze winst, maar dat maakt ons niet zoveel uit: het past bij onze missie om de Rooftop Revolution te verspreiden. En ja, als dit ons links- of rechtsom aan meer klanten helpt – is dat mooi meegenomen.”

Solar Matchmaking (foto: Sungevity)

Opgericht in California

Sungevity is opgericht in California (VS), waar het een van de grotere aanbieders van zonnepanelen is. Medeoprichter Danny Kennedy was campagneleider bij Greenpeace en schreef het boek Rooftop Revolution: How Solar Power Can Save Our Economy - and Our Planet - from Dirty Energy (2012).

Het bedrijf is naast de Verenigde Staten (waar circa 600 werknemers werken) actief in Australië (60 medewerkers) en Nederland (50 medewerkers). Binnenkort opent het vestigingen in twee andere landen, waaronder Duitsland. Wereldwijd heeft het bedrijf bijna een half miljoen zonnepanelen geïnstalleerd, waarvan enkele tienduizenden in Nederland. 

Weeshuis voor zonnepanelen
Ook op een andere manier vallen maatschappelijke missie en marketing samen. Zo krijgen buurtbewoners extra korting als ze tegelijkertijd panelen bestellen. Om hen een handje te helpen, is er ‘Solar Matchmaking’. Anders: “Met een busje rijden we de buurt in en onder het genot van een drankje hopen we mensen aan elkaar te ‘koppelen’ en ze samen zonnepanelen te laten kopen.”

Momenteel werkt Sungevity met de gemeente Amsterdam aan het project I am Duurzaam, met als doel gezichtsbepalende, Amsterdamse gebouwen te bedekken met zonnepalen, zoals de Heineken Music Hall, het Marnixbad of de Stadsschouwburg. Een ander project is het Weeshuis voor zonnepanelen. “Als mensen of bedrijven verhuizen, kunnen zonnepanelen overblijven omdat de nieuwe eigenaar ze niet wil hebben. Dit betekent een enorm waardeverlies en dus een risico voor de klant, waardoor zij de panelen misschien niet kopen. Wij werken nu aan een deal met gemeenten, waarin we overeenkomen dat zij deze panelen altijd zullen overnemen. Gemeenten hebben heel veel daken tot hun beschikking waar zonnepanelen op kunnen. Het mes snijdt aan twee kanten: klanten krijgen zekerheid en de zichtbaarheid van zonnepanelen wordt vergroot. Dit hoort bij de Rooftop Revolution: hoe meer zonnepanelen te zien zijn, hoe meer mensen overwegen ze aan te schaffen.”

Anders is nog niet uitgesproken, of er het gerinkel van een sambabal stijgt boven het kantoorgeroezemoes uit.

 

Foto: Evert Nieuwenhuis

Evert Nieuwenhuis
Lees meer van deze auteur >

Reacties