Achtergrond

Copenhagen Fashion Summit: kledingbedrijven moeten beloften waarmaken

Meer dan duizend topmensen uit de mode-industrie komen vandaag bijeen in Kopenhagen. Tijdens de Copenhagen Fashion Summit, een jaarlijkse kledingtop, gaan zij in gesprek over de transitie naar een duurzame kledingindustrie. Fair fashion-redacteur Emy Demkes is in de Deense hoofdstad. Dit is wat we volgens haar kunnen verwachten. 

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Commitment to Change: dat is het overkoepelende thema van de Copenhagen Fashion Summit dit jaar. Vertegenwoordigers van grote internationale bedrijven waaronder H&M, Hugo Boss, C&A, ASOS en Kering (een Franse multinational van luxegoederenmerken waaronder Gucci, Balenciaga en Puma) zullen in gesprek gaan met NGO’s, (duurzaamheids)experts, beleidsmakers en academici over de noodzaak om te komen tot een eerlijke, schone textielindustrie.

De bedrijven zullen in paneldiscussies stevig worden ondervraagd over hun beleid omtrent milieu en arbeidsrechten. Deskundigen zullen hun visie loslaten over welke stappen de kledingbedrijven kunnen zetten om de transitie naar een duurzame sector te versnellen.

Hoofdthema’s

De vier hoofdthema’s waar tijdens de Copenhagen Fashion Summit dieper op ingezoomd gaat worden, zijn: het macro perspectief, circulair design, ketentransparantie en duurzame consumptie.

Wat is duurzaamheid?
Bij het macro perspectief gaat het om de vragen: wat is duurzaamheid, en waarom moet een kledingmerk zich hier druk over maken? Maar ook: hoe investeer je in duurzaamheid voor de toekomst?

Circulair design 
Het tweede thema, circulair design, is een van de meest cruciale voor bedrijven om op een duurzame manier te kunnen produceren. Het gaat over de overstap van een lineair- naar een circulair model. Een aantal kledingbedrijven zijn hier al enige tijd mee bezig, waaronder H&M en C&A. Ze recyclen kleding en verwerken de vezels in nieuwe kledingstukken. De meeste merken zitten echter nog in de verkennende fase. Maar zelfs de kledingstukken van de koplopers zijn bij lange na nog niet 100 procent circulair te noemen. En aangezien deze en andere fast fashion ketens de markt jaarlijks overspoelen met honderden miljoenen kledingstukken, is circulair design een must als ze het milieu willen ontlasten.

Ketentransparantie 
Ketentransparantie is een ander belangrijk thema. Om de arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken te verbeteren en de rechten van werknemers te waarborgen is het noodzakelijk dat kledingbedrijven weten waar hun kleding wordt gemaakt. Als dat duidelijk is, moeten ze inzicht kunnen geven in hun toeleveringsketen. Want door de productielocaties openbaar te maken, kunnen ngo’s en vakbonden controleren of de arbeidsrechten, zoals die op papier staan beschreven, ook daadwerkelijk in de praktijk worden gerespecteerd.

Meer dan 80 biljoenen kledingstukken worden jaarlijks wereldwijd geproduceerd.
75% hiervan eindigt op de afvalberg.
Bron: Greenpeace, 2016

Duurzame consumptie 
En dan het vierde thema: duurzame consumptie. Doordat kleding zo goedkoop is, en er continue nieuwe collecties in de winkel hangen, blijft de honger naar fast fashion groeien. Een van de gevolgen daarvan is de enorme kledingafvalberg die alsmaar hoger wordt. Zo hebben we alleen al in Nederland een kledingberg van 235 kton, zo’n 350 voetbalvelden vol kleding, waarvan 70 procent direct in de verbrandingsoven verdwijnt. Naast de vragen over hoe we die enorme berg kunnen indammen en hoe we kunnen voorkomen dat er miljarden kledingstukken worden verbrand, gaat het in deze sessie ook over de vraag hoe consumenten geïnformeerd kunnen worden over hun koopgedrag en de schadelijke effecten ervan op mens en milieu.

Boos vingertje

Al met al is de Copenhagen Fashion Summit een plek waar bedrijven kritisch worden bevraagd maar waar zeker niet met een boos vingertje naar ze wordt gewezen. Uiteindelijk gaat het erom dat bedrijven initiatief tonen. Ze moeten aantonen dat ze zich inzetten voor het verbeteren van de rechten van de mensen die binnen de sector werken en ze moeten laten zien wat ze doen om het milieu te ontlasten.

Tijdens de persconferentie gisteren werd duidelijk waar het deze dag om draait: samenwerking. ‘Eén enkel bedrijf kan onmogelijk de industrie in haar eentje veranderen’, werd tot drie keer toe herhaald. Tijdens de kledingtop vandaag zal die roep om een gezamenlijke aanpak duidelijk doorklinken.

Mooie woorden waarmaken

Aan het eind van de dag zal de balans worden opgemaakt: waar staat de industrie nu? Waar moet zij naartoe? En wat is daarvoor nodig? Als laatste moeten de bedrijven de commitment for change ondertekenen: een toezegging dat ze alle mooie woorden die ze wijden aan goede arbeidsomstandigheden, leefbare lonen, gerecyclede en duurzame materialen en transparantie gaan waarmaken. Voor H&M een flinke opgave: in haar onlangs verschenen Sutainability Report staat dat zij streeft in 2030 alleen nog maar gerecyclede of duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken en om in 2040 klimaatpositief te zijn in de hele waardeketen. Dat willen we wel eens zien.

Wil je vandaag op de hoogte gehouden worden van de belangrijkste ontwikkelingen? Volg mij op twitter: @emydemkes 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons