Afval scheiden met je mobiel

18-09-2009
Door: Michel Broekhuizen
Bron: OneWorld

 

Afval scheiden is niet altijd even gemakkelijk. Zeker met zoveel soorten afval en verwerkingsmogelijkheden. Soms lijken ze op elkaar, maar moet het toch net even anders verwerkt worden. "Moet die pizzadoos nu bij het oud papier of in de vuilnisbak?" "Dat theeglas, mag die eigenlijk wel in de glasbak?" En zo zijn er meer voorbeelden waar de consument aan het twijfelen wordt gebracht.

 

Afvalsoorten

Voor deze en ruim zevenhonderd andere afvalproducten kon de gebruiker de Afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal al op internet raadplegen. Maar sinds vorige week kan de iPhone en iPod gebruiker terecht in de digitale Appstore om het digitale programmaatje gratis binnen te halen.

 

Na installatie gaat er een wereld open voor de 'vervuiler'. Met een paar Iphone afvalscheidingswijzereenvoudige handelingen kan de consument in een zoekscherm zien welke afvalsoorten er zijn en hoe dit verwerkt kan worden. Meer uitleg is mogelijk, geïllustreerd door kleurrijke afvalfoto's. En wordt de afvalsoort niet gevonden? Dan kan men simpelweg contact opnemen met Milieu Centraal via het informatiescherm. De organisatie gaat dan direct op onderzoek uit naar waar het afval dan wél thuishoort. En omdat afvalscheiding een aangelegenheid is die per gemeente verschilt, geeft Milieu Centraal - waar mogelijk - een waarschuwing voor afwijkende plaatselijke regelingen.

 

Behoefte

Het initiatief voor de applicatie en de foto's komen van Arno Vlooswijk van World of Warmth. "Er is in Nederland behoefte als het gaat om applicaties op het gebied van duurzaamheid. Het levert bovendien een interessante discussie op. In de zoektocht naar de juiste manier om afval te scheiden levert iedereen een bijdrage aan de actualiteit." Volgens Vlooswijk krijgt de applicatie mogelijk nog een update met GPS.

 

Ook Hans van Dijk van Milieu Centraal is enthousiast over de nieuwe mobiele toepassing. "Met het programma heb je de scheidingswijzer altijd bij de hand en kom je tegemoet aan de bereikbaarheid. Je kunt het te allen tijden raadplegen en ook om hulp vragen." Ook Van Dijk geeft aan dat er nagedacht wordt over andere applicaties als het gaat om duurzaamheid. Aan de behoefte zal het in ieder geval niet liggen, want in de eerste dagen na de lancering werd de toepassing al meer dan vijfhonderd keer binnengehaald.

 

Reacties