Zoet kindersapje is grootste misleider

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Eén zakje Capri-Sun bevat 19 gram suiker, gelijk aan vijf suikerklontjes. Niet zo heel erg ‘awesome’ voor kinderen en kindergebitjes dus. Ruim 38% van de 26.000 consumenten stemden daarom op Coca Cola. Foodwatch Nederland vindt de reclame ook ongepast in het licht van de gewichtsproblemen van de Nederlandse jeugd. “Coca-Cola draagt bij aan het overgewicht onder kinderen; een op de zeven kinderen en jongeren is te dik. Onverantwoord en niet van deze tijd.”

De tweede plek ging naar de ‘Ambacht Rundervink’ van de Albert Heijn, die naast ingespoten water ook vijf soorten suiker en zeven E-nummers bevat. Met 35% van de stemmen zat hij niet ver van de winnaar af. Vorig jaar greep Albert Heijn ook al net naast de hoofdprijs met hun niet zo puur&eerlijke Zalm in bladerdeeg. belVita Breakfast Meergranen (16% van de stemmen), Knorr Boeren Groente Soep van Unilever (5% van de stemmen) en Rosita’s Surinaamse Roti’s (4% van de stemmen) maken het lijstje van dit jaar af.

Sinds 2010 organiseert foodwatch elk jaar de Gouden Windei verkiezing. Eerdere winnaars waren Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts (2013). De twee jaar daarvoor sleepte Unilever de prijs in de wacht met Becel pro.activ  in 2012 en Blue Band Goede Start Witbrood  in 2011. De eerste editie van de verkiezing won Danone met hun Actimel drankje. Het doel van foodwatch is om grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaarder te maken en om druk uit te oefenen op de overheid.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons