Zo kun jij de grutto en andere weidevogels helpen om te overleven

24-05-2017
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld
Twee generaties weidevogelboeren
Twee generaties weidevogelboeren - Foto: Pleunie van Raak
Tip/Tips – 

De oplettende OneWorld-lezer heeft ondertussen genoeg redenen om zich flink zorgen te maken over de grutto en de typisch Nederlandse bloemrijke weide die haar grootbrengt. Maar dat is geen reden om bij de melkpakken neer te zitten: natuurboeren die maatregelen nemen om later te maaien, anders te bemesten en meer ruige natuur op hun land toe te laten zien vogelstanden stijgen. Als die natuurboeren zo’n 77.000 hectare in handen krijgen, dan heeft de grutto een kans.

Zo maak jij het bestaan van die natuurboeren mogelijk:

1. Koop weidemelk


Als tenminste 50 procent van de Nederlanders zou kiezen voor weidevriendelijke zuivel, kunnen weidevogels overleven. Een bijzonder voorbeeld komt in de vorm van Weideweelde melk, waarvan 1 cent extra per liter naar de boer gaat, en 2 cent wordt gebruikt in een ‘weidefonds’, zodat op termijn tenminste 20 procent van hun land natuurvriendelijk beheerd wordt. Je koopt als het ware met elk pak melk wat meer natuur. Weideweelde is inmiddels te koop bij alle grote supermarkten: Albert Heijn is sinds kort ook om.

2. Koop geen gele klei


Ook de kaas die je koopt is belangrijk: in elke kilo kaas zit tien liter melk. Dus koop geen anonieme ‘gele-klei’- kaas in de bonus, maar koop liever van een boer in de buurt, bijvoorbeeld op de markt, waarvan je weet dat hij goed voor zijn land zorgt. Via bijvoorbeeld Willem en Drees kun je online boerenproducten bestellen en laten bezorgen. Ook via de buurderij en voedselcooperaties wordt er vaak samengewerkt met boeren die met aandacht en liefde met de natuur werken.

3. Steun het keurmerkrevolutietje


Biodiversiteit is ondertussen een thema waar keurmerken zich over buigen. Campina wil het succes van hun weidemelk (melk waarbij koeien langer dan normaal in de wei staan, wat overigens niets zegt over de natuurkwaliteit van die weide) vervolg geven met melk die natuurvriendelijk is geproduceerd. Er zijn ook gesprekken om het Beter Leven Keurmerk van de dierenbescherming aan biodiversiteit te verbinden. Ook het biologische keurmerken EKO Holland, Weerribben Zuivel en Zuiver Zuivel hebben een weidevogelbeleid opgesteld (slootkanten vlak maken, waterpeil omhoog, plassen aanleggen), maar is qua huidige eisen op het gebied van mest en maaidatum al natuur- en vogelvriendelijker dan normale landbouw.

Europese consumenten waren in 1950 nog 45% van hun inkomen aan eten kwijt, anno 2016 was dat 15%


4. Koop bij de biologische winkel


Biologische speciaalzaken als Estafette, Ekoplaza en Marqt betalen de boer een hogere marge dan de supermarkt. Daarom kunnen die boeren met alle extra ingrepen die ze doen voor vogels en natuur toch een boterham verdienen. Bij de supermarkten wordt met tenders gewerkt, ook in het biologische assortiment. Daarbij krijgt de laagste bieder een plek in de winkel.

5. Ga eens langs bij de boer

Er is een heel scala aan boeren die aan huis, of in lokale vestigingen van supermarkten, delicatessenwinkels, natuurwinkels hun eigen lijn van natuur- en vogelvriendelijke kaas of melk verkopen. Op redderijkeweide.nl vind je een lijst van weidevogelboeren. Boeren voelen zich vaak gefrustreerd: burgers zijn bang dat boeren de natuur kapotmaken en hun dieren niet goed behandelen. Tegelijkertijd lijken consumenten niet bereid om meer te betalen.

6. Wees eerlijk: kun je die 25 cent echt niet missen?

Een pak biodynamische volle melk van bijvoorbeeld Demeter kost anderhalve euro, in de supermarkt vind je volle melk van 80 cent tot 1,25 euro. Als je elke week 2 pakken melk koopt, ben je per jaar zo'n 50 euro duurder uit. Kun en wil je dat bedrag missen voor de grutto? Onderzoek in opdracht van de Vogelbescherming laat zien dat 59 procent van de Nederlanders vindt dat boeren natuurvriendelijker moeten gaan boeren, terwijl niet meer dan 34 procent van de respondenten bereid is meer te betalen voor een pak melk of yoghurt. Cognitieve dissonantie, noemen psychologen dat: gedrag dat ingaat tegen je overtuigingen. Ter aanmoediging: Europese consumenten waren in 1950 nog 45 procent van hun inkomen aan eten kwijt, anno 2016 was dat 15 procent.

Hier lees je wat we allemaal over de grutto hebben geschreven.

Reacties