Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Waarom zijn er in ’s hemelsnaam 40 duizend plasticvarianten? Het lijkt wel alsof elk drankje en shampootje bijzonder moet zijn”, verzucht directeur Monique Maissan (53).
Het maakt het recyclen van plastic, waarmee zij zich bezighoudt, een stuk lastiger.
Waste2Wear timmert sinds 2008 aan de weg, maar heeft de tijdsgeest nu goed te pakken, denkt Maissan. “Millennials pikken het niet langer. Ze willen best meer betalen voor een duurzamer product, maar dan moet er wel een goed verhaal achter zitten.” Grote merken zoals Oilily, Claudia Sträter, Expresso en Wehkamp zien dat ook en zijn daarom met Maissan in zee gegaan en hebben de stof verwerkt in hun nieuwe collecties.

Oud vervangt nieuw

Toen begin deze eeuw de prijs voor aardolie de pan uit rees, werd ontdekt dat je kleding ook kunt maken van gerecycled plastic. Maissan haakte daarop in en ontwikkelde met wetenschappers van Chinese en Nederlandse universiteiten methodes om plastic flesjes zo duurzaam mogelijk te hergebruiken. Maissan: “Ik ben gek op textiel, maar het is eigenlijk een rotindustrie.” Het oude plastic vervangt het nieuwe, van aardolie gemaakte polyester. Afhankelijk van het kledingstuk voegen ze een ander materiaal toe: voor een luchtig bloesje gaat er katoen bij, voor een colbertje mengen ze het met viscose. “Zo krijgt de textielindustrie eindelijk positieve invloed. Als je plastic goed gebruikt en niet achterlaat in het milieu, is het eigenlijk een heel mooi product.”

Millennials willen best meer betalen voor een duurzamer product

Label-Wear2wear1
Beeld door: Grainne Quinlan

Gepatenteerde methode

Monique-Maissan2
Monique Maissan met een rol Waste2Wear Beeld door: Grainne Quinlan

Elke 2,5 kilo plastic die Waste2Wear in haar stoffen gebruikt, bespaart 4 liter benzine en een hoeveelheid water waar een volwassene vijf dagen van kan leven. En er is plastic zat: wereldwijd wordt maar 9 procent van al het plastic gerecycled, 12 procent wordt ver- brand, en 79 procent eindigt in de natuur – het merendeel in oceanen en rivieren, zo staat in een rapport van drie Amerikaanse universiteiten uit 2017. Waste2Wear heeft inmiddels 2,6 miljoen flesjes hergebruikt.
“Gerecycled polyester is wel duurder, dus ik moet klanten ervan overtuigen dat we geen onzin verkopen”, legt Maissan uit. Aan de hand van een zelf ontwikkelde, gepatenteerde methode, kan Waste2Wear bewijzen dat een stof gebruikte plastic flesjes bevat – en geen nieuw plastic. De erkende instantie Scientific Certification Systems controleert die claim. Dat is belangrijk, zegt Maissan. “Dit soort greenwashing zie je helaas nog vaak bij grote merken. Ze gebruiken dan bijvoorbeeld plastic dat in de flesjesfabriek naast de machine valt.” Dat is wel kunststof, maar geen gebruikt plastic dat anders op een vuilnisbelt of in het water terecht komt.
In het kantoor van Maissan staan kledingrekken. Ze pakt er een jasje uit met kapiteinsknopen en toont het label: “Hier zitten 36 flesjes in. In een winterjas van Claudia Sträter zelfs 70 flesjes.” Het is dat het erop staat.

Microplastics
Bij het wassen van polyester komen minuscule deeltjes plastic vrij. Jaarlijks komt een half miljoen ton van die deeltjes (gelijk aan 50 miljard plastic flessen) in het water en de voedselketen terecht. Het extra hard gesponnen garen van Waste2Wear voorkomt het loslaten van de plastic deeltjes. Ook helpt Waste2Wear mee met de ontwikkeling van een wasmaschinefilter dat de microplastics tegenhoudt.

AREXSPORT

Ananashuid, schimmel en koffieprut: maak kennis met de mode van de toekomst

Zijn dit de alternatieven voor het milieu-vervuilende katoen en polyester?

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
eefje-rammeloo

Eefje Rammeloo

Correspondent China

Eefje schreef eerder voor de Telegraaf, Elsevier Weekblad, de Groene Amsterdammer en NRC.
Profielpagina

Advertentie

MTM-19-19_oneworldbanner_2 (002)