Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekbureau Direct Research. Ruim duizend mensen werd gevraagd of zij tweedehands kleding kopen. “70% van de mensen vindt tweedehands kleding goed voor het milieu. Toch gaf driekwart van die groep aan dat zelf niet te doen”, vertelt Manon van Balen van Sympany.

Uithangbord

“Ik schrok van die 75%”, vertelt liefhebber Iris Hoekstra. Iris ziet zichzelf als uithangbord voor tweedehands mode en hoopt dat mensen door haar bewuster worden van de herkomst van hun kleding. “Sinds mijn veertiende koop ik tweedehands kleding. Ik geniet ervan om de echte pareltjes te vinden.” Inmiddels heeft Iris het idee dat het imago dat tweedehands kleren ‘vies’ of ‘van slechte kwaliteit’ zijn weg is. “Mensen hebben beter in de gaten dat de textielindustrie erg vervuilend is. Als ik naar mijn vrienden kijk, zijn ze er wel mee bezig, op kleinere schaal. Alleen mag dat wel wat meer worden.”

De grootste uitdaging in een tweedehandswinkel is het vinden van specifieke kledingstukken. “Het vinden van basics is moeilijk. Daarom gaan mensen denk ik ook sneller naar de H&M. Ik zoek al heel lang een hoge getailleerde zwarte broek. Ik houd van okergeel, mosgroen of een oranje jasje – zoals deze die ik nu draag. Dat soort dingen vind je wel in een tweedehands winkel. Maar die zwarte broek…”

DSC_0923

Het vinden van basics is moeilijk

Rookgordijn

Textielbedrijf Sympany had verwacht dat tweedehands kleding populairder zou zijn. “We dachten dat meer mensen het zouden kopen, het krijgt immers veel media-aandacht”, zegt Manon van Balen. Sjuul Berden, oprichter van United Wardrobe, een marktplaats voor tweedehands kleding, zegt dat het kopen van vintage kleding de afgelopen jaren een stuk aantrekkelijker is geworden. “Eerder wist je niet of je je product netjes zou ontvangen en moest je op sites als Marktplaats lang scrollen door advertenties.” Uit het onderzoek van Sympany werd niet duidelijk wat de reden was dat mensen zo weinig tweedehands kleding kopen.

De kleding die we al hebben geproduceerd, kunnen we maar beter zo lang mogelijk gebruiken: totdat die echt op is. Want duurzaam wordt die industrie niet snel: “Er wordt door kledingmerken een rookgordijn opgeworpen. Je weet eigenlijk niet waar en door wie je kleding geproduceerd wordt”, zegt Berden van United Wardrobe. Volgens hem zorgt dit rookgordijn ervoor dat de consument het voor zichzelf goedpraat om nieuwe kleding te kopen. De herkomst van kleding inzichtelijk maken zou volgens Berden geen probleem moeten zijn. “We hebben praktisch zelfrijdende auto’s, autonome drones en apparaten in huis waarmee we praten.”

DSC_0913

Er wordt door kledingmerken een rookgordijn opgeworpen

Kringlooptour

Iris voelt zich thuis in kringloopwinkels. “Ik ben zelf heel chaotisch. Maar in een chaotische kringloopwinkel vind ik een soort rust”, vertelt ze lachend. Op Instagram noemt ze zichzelf ‘modesegmentje’ en laat ze zien wat voor kleding ze draagt. Ook ontstond bij haar het idee om kringlooptours door Utrecht te organiseren. “Als gids ga ik dan met een groep mensen op de fiets langs verschillende kringloopwinkels. Ik wil die tours gaan organiseren om te laten zien dat het leuk is om tweedehandsspullen te kopen. Mensen moeten die eerste stap zetten, dat is het bewust worden. Zo’n tour is laagdrempelig.”

“Wat ik goed vind aan kringlooporganisaties, is dat ze vaak goede doelen steunen of mensen met een beperking helpen. Maar in zo’n winkel weet je ook niet waar de spullen vandaan komen en daar hangt net zo goed een ‘Primarkje’, dus ik kijk zelf wel naar de labels. Het is uiteindelijk ook een kwestie van minder gaan consumeren.”

Het duurt nog wel even voordat ze de tours rond heeft. Iris is in ieder geval nog lang niet weg te slaan in kringloopwinkels. “In elke fase van mijn leven heb ik wel een reden om naar de kringloop te gaan, waarschijnlijk ook nog als ik moeder of oma ben. Stiekem droom ik ervan om later zo’n authentieke, duurzame en wijze vrouw te worden, met heel veel kleuren en grote kralen.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
bewl3-0735

Jacolijn Groesbeek

Jacolijn (1997) studeert journalistiek en heeft een passie voor schrijven en fotografie. Onderwerpen als mode, mensenrechten en …
Profielpagina

Advertentie

banner_buurt-1 (002)

Advertentie

NRC Live – Banner Mobiliteit – OneWorld – 600×500 (002) 6 nov