Beeld: Pixabay

Als tiener op zoek naar een duurzame spijkerbroek? Vergeet het maar

Is er voor jongeren een duurzaam alternatief voor H&M, Zara en Primark? Een rondgang langs verschillende winkels en merken wijst uit: verantwoorde kleding voor jongeren tussen de 12 en 16 jaar is haast niet te vinden. Hoe zit dat?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Het idee voor dit onderzoekje ontstond vanuit de frustratie van mijn collega: als ‘bewuste’ moeder van drie dochters (12, 15 en 17 jaar) wil ze zo duurzaam mogelijke kleren met ze kopen. Maar haar zoektocht naar duurzame en eerlijke merken die zich (ook) op tieners richten, liep al snel spaak.  Zodoende vroeg ze mij: waar kun je als tiener eigenlijk terecht als je verantwoord wil shoppen?

Een goede vraag. Zelf had ik hier niet eerder bij stilgestaan. Een merk of winkel schoot mij ook niet direct te binnen. Best vreemd aangezien dit bij uitstek een doelgroep is die met tassen vol fast fashion thuiskomt na een middagje shoppen. De bekendere duurzame merken bieden vaak de kleine maten niet aan voor deze leeftijdscategorie, of gaan niet voldoende met de mode mee, om tieners als doelgroep te houden. Is er te weinig vraag naar duurzame en eerlijke mode vanuit jongeren? Zien merken hier geen markt in? Of zijn er andere redenen waarom dit niet op gang komt? Ik belde een aantal merken en winkels om te informeren hoe dit precies zit.

Veel voor weinig

“Poeh, daar vraag je me wat”, reageert Lenneke Westerhoef van een van de bekendste duurzame kledingwinkels, Nukuhiva in Amsterdam, als ik haar vraag of ze ook kleding verkoopt voor jongeren in de leeftijdscategorie 12 tot 16 jaar. “Wellicht passen ze in een broek van Kuyichi of in het maatje extra small van ArmedAngels. Die laatste maakt kleding voor vriendelijker prijzen en in leuke printjes. Maar voor een 12-jarige is dat nog steeds te groot.” Uiteindelijk komt ze tot de conclusie dat ze in de winkel voor tieners weinig te bieden heeft.

Veel voor weinig, daar gaat het om

Hoe dat komt? Volgens Westerhoef is er vanuit jongeren zelf niet veel vraag naar. “Ouders willen het vaak wel, maar de meeste jongeren vinden prijsklasse het belangrijkst.” Hun kledingbudget is meestal ook klein, denkt ze. “De verleiding om bij fast fashion-merken te kopen, waar je voor een paar euro een jurkje of shirtje vindt, is groot. Veel voor weinig, daar gaat het om.”

Groeispurt

Noor Veenhoven, oprichter van online webshop Project Cece, een verzamelwebsite voor duurzame en eerlijke merken, vindt het ook een lastige vraag. “Wij focussen over het algemeen meer op volwassenen. Het is een moeilijke leeftijdsgroep, de tieners, want ik ken bijna geen [duurzame] winkels die iets voor hen aanbieden.”

Verhoeven geeft aan dat ze niet actief op zoek is naar merken die verantwoorde kleding voor tieners maken. “Maar als er aanbod zou zijn, dan zouden we het zo aan de website toevoegen.” Zelf denkt ze dat er niet veel vraag naar is. “Tieners groeien snel uit hun kleding, dus zullen niet zo gauw investeren in duurzaam.”

Tweedehands en vintage

Het zijn argumenten die ik vaker te horen krijg. Verantwoorde kleding is te duur voor tieners, die vaak maar een beperkt kledingbudget hebben. En de vraag is te klein, waardoor het risico voor merken te groot is om zich te richten op deze leeftijdscategorie.

Cecile Scheele van Goodbrandz, een modeagentuur gericht op verantwoorde merken, ziet dat ook. “De meeste duurzame bedrijven maken kleding voor de oudere doelgroep, vaak vrouwen van rond de dertig. Zij leven dikwijls bewuster en hebben meer te besteden.” Ze denkt dat jongeren op dit moment (nog) geen kansrijke doelgroep zijn. “Het aanbod zal op den duur wel komen. Maar het is nu nog onontgonnen gebied.” Ouders die op zoek zijn naar duurzame en eerlijke kleding voor hun pubers, zoals mijn collega, adviseert ze uit te wijken naar vintage en tweedehandswinkels.

Het aanbod zal op den duur wel komen. Maar het is nu nog onontgonnen gebied

Wat er moet gebeuren om merken zover te krijgen zich ook op deze leeftijdscategorie te gaan richten? Scheele denkt dat eerst vraag moet ontstaan vanuit de consument: “Als winkels in de gaten krijgen dat ergens vraag naar ontstaat, zullen ze er vanzelf op inspringen.”

Jammer dat de duurzame en eerlijke merken geen gat in de markt zien bij de jeugd, vindt mijn collega. Ze vraagt zich af of het zou helpen wanneer tieners er zelf meer naar gaan vragen in winkels. Maar of dat snel zal gebeuren? “Mijn jongste zou het prettig vinden om kleding te dragen waar de kledingarbeider goed voor betaald is en waarvan het materiaal niet slecht is voor het milieu. Maar dat haar vriendinnen dit niet zo veel interesseert, maakt het extra lastig.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons