Enter the Wu-Tang

- De Nieuwe Liefde

Waar was jij toen 25 jaar geleden de debuutplaat van de Wu-Tang Clan: Enter The Wu-Tang: 36 Chambers verscheen? Rapte je mee met de plaat of cassette in je Wu-Tang t-shirt en herinner je je Method Man, Ghostface Killah en GZA nog? Was je (of bén je nog steeds) fan? Vanavond duiken we in rap en hip-hop als muziekstijl, als maatschappelijke beweging en als spel met taal. Een ode aan hip-hop, een lofzang aan de Wu-Tang Clan.

“You scream for the extreme, fiend for the cap
And proceeds of the Wu-Tang Academy
To fuck up your anatomy with assault and battery”

Masta Killa, Severe Punishment

Enter The Wu-Tang: 36 Chambers, nog altijd gezien als een van de beste hip-hop platen ooit gemaakt, bereikte in een half jaar de platina-status. De impact ging echter veel verder dan verkoopcijfers en werkt tot vandaag door. De Clan inspireert nog steeds rappers, zoals Kendrick Lamar die in 2018 voor zijn album DAMN zowaar de Pulitzerprijs won.

Tijdens dit evenement duiken we diep in de hip-hop: als muziekstijl en als maatschappijkritiek en literaire oefening. We bespreken en beluisteren het genre, waarin continu verbindingen wordt gemaakt. Met speciale aandacht voor de Wu-Tang Clan, wiens web van verwijzingen uitzonderlijk rijk en complex is.

Chamber Music
Ter gelegenheid van 25 jaar Wu-Tang Clan verschijnt binnenkort het boek Chamber Music, dat even excentriek en complex is als het album. De onderwerpen lopen, net als bij hip-hop, uiteen: de FBI en the war on drugs, de pornocultuur rond 42nd Street, de geschiedenis van Jazz en de toekomst van de politiek; rap-trivia, religie en filosofie. Het is een thema met variaties, een riff op Amerikaanse cultuur, de rol van de zwarte bevolking daarin, en de betekenis van muziek in die precaire identiteit. In 36 stukken. Op 20 november verschijnt de Nederlandse vertaling bij uitgeverij Nijgh & van Ditmar.

Gasten

Will Ashon is schrijver van Chamber Music, een boek over hiphop en het album van de Wu-Tang Clan in het bijzonder. Will is een gerenommeerd auteur, was een gerespecteerde hiphop-journalist in de jaren ’90 en is oprichter van het legendarische label Big Dada, waar hij artiesten als Wiley, Roots Manuva, Diplo en Kate Tempest tekende.

Andere gasten worden binnenkort bekend gemaakt
Voor meer informatie en kaarten, klik hier.

In samenwerking met uitgeverij Nijgh & van Ditmar.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons