Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

In 2010 ging de eerste Dopper over de toonbank, ruim vijf jaar later is hij bijna niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Merijn Everaarts wist van zijn grootste ergernis – plastic afval – zijn business te maken. Vorig jaar was de waterfles goed voor een netto-omzet van 4 miljoen euro. Maar rijk worden dat was en is niet de gedachte waarmee Everaarts zijn Dopper een paar jaar geleden introduceerde. “Mijn doel is om het drinken van kraanwater te promoten en de plastic petfles uit te bannen”, zo liet hij weten. Alhoewel dat laatste nog niet gelukt mag zijn, hebben er wel 18.000 Nepalezen toegang gekregen tot schoon drinkwater, zo blijkt uit het jaarverslag van Simavi, het goede doel dat Dopper financieel ondersteunt.

Dankzij jouw dopper:

Hebben 18.000 mensen toegang tot veilig drinkwater.

Hebben 1.924 huishoudens toegang tot veilige sanitatie.

Zijn 204 mensen opgeleid om informatie over water, sanitatie en hygiene en over afval verzamelen en verwerken te verspreiden.

Zijn 45 mensen getraind als loodgieter voor het technische onderhoud van systemen.

Zijn er 64 campagne in dorpen gevoerd en 32 in scholen.

Is er €168.217,- geïnvesteerd vanuit de Dopper Foundation

Nepal
Jens Kok, marketingmedewerker bij Dopper, vertelt dat ze met de verkoop van de waterfles willen bijdragen aan een betere wereld. “Door een deel van onze inkomsten te investeren in goede doelen, dragen we ons steentje bij.”

Een voorbeeld daarvan is de samenwerking met Simavi, een goede doelenorganisatie die waterprojecten in Nepal opzet. “In Nepal hebben meer dan drie miljoen mensen geen toegang tot schoon drinkwater en kunnen ruim twintig miljoen mensen geen gebruik maken van een goede wc”, zo stelt Kok. “Simavi is een organisatie die al langer actief is in gebieden in Nepal en hier in samenwerking met lokale partners zorgt voor de aanleg van waterputten en het installeren van veilige drinkwatersystemen en wc’s.”

 

Aardbeving:

Op zaterdag 25 April werd Nepal getroffen door een zware aardbeving. Meer dan 10.000 mensen kwamen hierbij om en duizenden huizen werden verwoest. Ook de waterprojecten van Simavi liepen hierbij schade op. “We zijn momenteel nog bezig met de inventarisatie in Nepal”, zo weet Edith Kruisinga van Simavi. “Gezien de chaos is het moeilijk om een inschatting te maken van de opgelopen schade en de kosten voor het opknappen daarvan.” Dopper heeft toegezegd ze financieel extra bij te staan en lanceert dit jaar nog een crowdfundingactie. Kok: “We zijn nu nog bezig met het opzetten van een actie om extra geld op te halen voor Simavi. Wanneer die precies van start gaat is nog niet bekend.”

Geldbedrag
Sinds 2011 maakt Dopper ieder jaar een geldbedrag over aan Simavi. Destijds was dat nog vijf procent van de netto-opbrengst van het bedrijf. Het eerste jaar kwam dat uit op een bedrag van 7.651 euro. Vier jaar later is dat bedrag flink opgeschroefd, zo blijkt uit het jaarverslag van Simavi. In 2014 ontvingen zij 84.000 euro van Dopper.

Hoewel het totaalbedrag flink is gestegen, heeft Dopper wel het percentage van de netto-omzet ter donatie aan Simavi met de helft teruggebracht. Was het voorheen nog vijf procent, vanaf 2014 is dit 2,5 procent. De andere helft gaat nu naar Doppers eigen project de Dopper Water & Waste Academy. Kok: “In eerste instantie was het wel ons doel om de volle vijf procent van onze omzet aan Simavi te geven. Maar met de oprichting van dit project kunnen we nu zelf voor een deel bepalen waar we ons geld in investeren.” Simavi zelf vindt het begrijpelijk dat Dopper nu een deel van het percentage voor eigen beschikking stelt. “Het gaat immers zo goed met Dopper, ik snap wel dat ze zelf ook meer te besteden willen hebben”, zo stelt de persvoorlichter van Simavi.

Verdubbeling
In één jaar tijd is de winst van Dopper bijna verdubbeld, zo blijkt uit het jaarverslag 2013/2014. Kok: “Het is lastig te achterhalen waar die explosieve groei precies vandaan komt. Wel merken we bij Dopper dat we veel positieve feedback krijgen en dat steeds meer mensen ons weten te vinden. Het feit dat ze veel in het straatbeeld te zien zijn, draagt daar natuurlijk ook aan bij. Ons klantenbestand is de laatste jaren steeds groter geworden en retailers komen voortaan naar ons in plaats van andersom. Die bekendwording loopt samen op met de omzetgroei.”

Inkomsten  Dopper Foundation:
• 5% van de netto verkoop omzet van Dopper
• Sponsoring
• Donaties

Bewustwording
In totaal investeert Dopper vijf procent van haar opbrengsten in de Dopper Foundation, bestemd voor goede doelen. De helft daarvan gaat naar Simavi, de andere helft is voor de Dopper Water & Waste Academy. Kok: “Het doel van de Water & Waste Academy is om mensen te informeren over de impact van plasticafval en de noodzaak van schoon drinkwater. Vanaf januari starten we met een nieuw project in samenwerking met drie grote Nederlandse universiteiten. Welke dat zijn, daar kan ik nog niks over zeggen. Studenten met een goed, innovatief en duurzaam idee gaan we ondersteunen door middel van een beursprogramma. Dit doen we om jongeren bewust te laten worden van de impact van plasticafval.”

Wereldwijd
Met meer dan twee miljoen verkochte waterflessen is de Dopper in Nederland een succes te noemen. Toch ging het Dopper niet altijd voor de wind. Toen Everaarts in 2012 met zijn Dopper naar Amerika trok ging het bijna mis. ‘We hadden in een korte tijd veel te veel uitgegeven’, zo lichtte Everaarts toe. Volgens hem konden de inkomsten de uitgaven niet meer bijbenen en moest hij na een jaar zijn eerste vestiging in San Francisco weer sluiten. Toch probeerde hij het vorig jaar weer opnieuw in Amerika. Dit keer met meer succes. In 2014 verkocht het bedrijf 70.000 flessen in de VS.

In China kwam de Dopper helemaal niet van de grond, zo weet Kok. “De mensen in Hongkong, de stad waar we ons op gericht hadden, liepen daar bijna allemaal met mondkapjes rond. Ze vertrouwden het kraanwater niet. En probeer dan maar een navulbare waterfles te verkopen.” De focus van het bedrijf ligt nu voornamelijk op Denemarken, België, Duitsland en de VS. “Overal waar het kraanwater goed is, daar gaan we heen.”

Concurrentie
Hoewel de Dopper in ons land erg bekend is, is het zeker niet de enige waterfles die hier successen boekt. Ook buitenlandse fabrikanten als Contigo, Camelbak en KleanKanteen doen het goed. Volgens Everaarts zit de kracht van de Dopper in de missie die ze uitdragen. Kok beaamt dit en voegt er aan toe dat ze in deze markt onderscheidend willen zijn door niet alleen een praktisch product aan te bieden maar vooral ook een lifestyleproduct. “De Dopper is een echte design-fles. Onze tactiek is om de waterfles als een premium-product weg te zetten. Net zoals Apple dat doet.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
emydemkes2

Emy Demkes

Redacteur fair fashion

Emy Demkes is freelance journalist en schrijft voornamelijk over de achtergronden van onze kleding. Van de arbeidsomstandigheden in …
Profielpagina

Advertentie

wca2019_600x500_v4 (002)