Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De katoenindustrie is een van de grootste industrieën in de wereld en produceert ongeveer 23 duizend ton per jaar. Katoen is een dorstig en moeilijk gewas, dus om de oogst sterker te maken gebruiken sommigen boeren pesticiden en chemicaliën. Op deze manier lukt het om de enorme vraag naar katoen bij te houden. De katoenindustrie is daardoor een van de meest water-consumerende en vervuilende industrieën ter wereld.

En daar stopt het niet bij. Bij het maken van ruwe katoen in denim en daaropvolgend in jeans, zijn veel verschillende tussenstappen nodig. Eerst moet het garen worden ingekleurd met de klassieke blauwe kleurstof, die het milieu zwaar belast door het gebruik van veel water en chemicaliën.

Bekijk hier waar jouw jeans van gemaakt is en hoe jouw spijkerbroek zo lang mogelijk mee gaat.

Bron: www.youtube.com

Het kan dat een bedrijf daarnaast een specifieke look wil hebben voor hun jeans, zoals versleten, gebleekt of kleurverschillen. Er zijn veel mogelijkheden om dit te bereiken, maar de meeste hebben een aantal problemen. De meest schadelijke is het bleekproces, dat niet alleen een hoop water verbruikt, maar ook zeer schadelijk kan zijn voor de werknemers die met de chemicaliën in contact komen.

Wat kunnen we doen?

We hebben een grote verantwoordelijkheid als consument om te eisen dat kledingbedrijven over de hele wereld ernaar streven om het beter te doen. We zien elke dag nieuwe technologieën die het proces kunnen helpen verbeteren. We kunnen katoentelers voorlichten over de gevaren van het gebruik van pesticiden en te veel water, en hen betere zaaialternatieven of andere manieren bieden om insectenplagen te bestrijden.

img_8411_copy.jpg

Is het echt nodig om de eigenaar te zijn van je jeans?

Is de consument wel klaar voor een omslag naar de ‘leeneconomie’?

Wat kun je zelf doen?

* Controleer de materialen: zoek naar biologisch katoen, recyclebare of hernieuwbare materialen.

* Zoek een lijst met merken die transparant zijn in de Notmystyle-app. Of zoek een lijst met de meest duurzame jeansmerken op Rankabrand.

* Koop lokaal: kleding die wordt geproduceerd dicht bij de plaats waar het wordt verkocht betekent minder CO2 in het transport.

* Was zo min mogelijk.

* Gooi je spijkerbroek niet weg als die kapot gaat – ‘upcycle’ hem of doneer aan goede doelen.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
TMN_TWT_400x400

Timon Hartman

Audio Visual Engineer

Profielpagina
18671096_10158738635100301_3429755704552629738_n

Sabrina Simons

Chef Online

Sabrina Simons (Amsterdam, 1981) is sinds februari 2018 Chef Online van OneWorld. Ze studeerde Media en Cultuur aan de UVA en deed ruim 6 …
Profielpagina
Ferdinand-Noordermeer

Ferdinand Noordermeer

Medewerker ShopAlike.nl

Profielpagina