Met gepaste trots: De Nederlandse Eiwitrevolutie

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

3 september 2009. Mijn eerste ontmoeting met Jaap Korteweg en zijn culinair adviseur Marco Westmaas. Via een gemeenschappelijk contact heeft Jaap gehoord van onze vleesvervanger, Beeter. We bakken wokstukjes op en leggen ze voor aan onze gasten. Mond open, kauwen, slikken. Jaap kijkt naar Marco, Marco kijkt naar Jaap. Non verbale communicatie zegt alles. Dat zit wel goed, denk ik.Een uurtje later zijn we er uit: Jaap heeft een mooi concept, wij een product waarmee hij zich kan onderscheiden. Let’s do business.

Een jaar later opent Jaap zijn eerste Vegetarische Slager in Den Haag. De ‘vegetarische kipstukjes’ zijn een hit, inmiddels verkoopt hij ze op meer dan 700 plaatsen in Nederland. Wij van Beeter openden in 2011 haar productiefabriek in Ochten. Producten met Beeter liggen bij de Jumbo, Aldi, Marqt en de Hanos. Culinaire ondernemers als Lisette Kreischer (Dutch Weed Burger), Jurgen Verwoerd (Broodje Karma) en Steff Veldkamp (Vleesch noch Visch) veroveren de markt met een eigen Beeter-creaties.

Toeval of niet, een maand vóór mijn ontmoeting met Jaap verscheen de Nota Duurzaam Voedsel. Uit voorzorg uitgebracht in de vakantieperiode. Niet vanwege de ambitie van destijds LNV minister Gerda Verburg: ‘over 15 jaar moet Nederland koploper zijn als het gaat om de verduurzaming van de voedselproductie’. Wel omdat ze een gevoelig onderwerp aanstipte. Dat van de consumptie van (minder) dierlijke en (meer) plantaardige eiwitten. Geen gedragsverandering die ons beter helpt bij het voeden van 9 miljard monden in 2050. Gerda belooft ‘innovaties van het aanbod van duurzame plantaardige alternatieven voor dierlijke producten te stimuleren’. Wie de Nederlandse vleeslobby een beetje kent, begrijpt de strategisch gekozen verschijningsdatum.

De ambitie van Gerda staat als een huis. 15 Jaar is vanuit politiek oogpunt een eeuwigheid. In de Nederlandse innovatiepraktijk is het morgen. We zijn goed in kennis genereren, als innovatieland bungelen we Europees onderaan. De beruchte Innovatieparadox. Des te indrukwekkender is hetgeen we sinds het verschijnen van de nota hebben gepresteerd.

Zonder schroom benoem ik Nederland tot wereldwijd koploper op het gebied van de Duurzame Eiwittransitie. Toonaangevend op het gebied van nieuwe technieken en plantaardige eiwitproducten. ‘Eiwit heeft kleur gekregen’, zo vatte een journalist de Nederlandse plantaardige eiwitgeschiedenis mooi samen in een FND-Deltawerk. Culinair en commercieel kleur wel te verstaan, die we een nieuwe generatie duurzame eiwitproducten hebben gegeven. ‘We’, dat zijn producenten, ontwikkelaars en aanbieders. Mensen met lef zich in een niche te storten. Met het volste geloof in nieuwe technieken, producten en marktpotentie.

Resteert één enorme uitdaging: consumenten op grote schaal verleiden meer plantaardig te gaan eten. Transitiegoeroe Jan Rotmans riep over duurzame uitdagingen in Tegenlicht: ‘Geef me 5 kantelaars, dwarsdenkers, frisdenkers op het gebied van energie, gezondheid, mobiliteit, bouw en voedsel. Samen creëren we een revolutie.’

Ik geloof Jan. Hij inspireerde me eind 2011 om Het Platform Nieuwe Eiwitproducten op te richten, kortweg Het Planeet. Een bundeling van eiwit-transitiekrachten, uitdragen van een positieve eiwitboodschap, ondersteunen van duurzame eiwitinitiatieven. Want er zijn er zo veel. Van Variatie in de Keuken tot Eat Green@Work, van de Peulenparade tot IkBenFlexitarier. Ik noem met gemak geen 5 maar 30 ondernemende ‘frisdenkers’ die zich vol overgave storten op de eiwitrevolutie.

Meer weten? Kom dan naar Wat eet Rotterdam, een hele dag over de toekomst van ons eten!

date-event[1]

Kaarten zijn te koop op http://www.wateetrotterdam.nl/tickets/

Digitale flyer van Wat eet Rotterdam

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons