Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De milieuorganisatie onderzocht de groene inspanningen van zeventien van de grootste elektronica- en IT-bedrijven ter wereld, inclusief hun klimaatinspanningen, recyclingbeleid en het gebruik van toxische stoffen.

Innovatie

Apple en Fairphone zijn de beste leerlingen in de klas, gevolgd door Dell en HP. Bedrijven als Sony, Google en LG zitten in de middenmoot, terwijl Samsung en Amazon op het strafbankje terechtkomen.
In het geval van Samsung bijvoorbeeld zijn de cijfers hard: van de 16.000 gigawatt aan energie die het bedrijf in 2016 gebruikte, kwam amper 1 procent uit hernieuwbare bronnen.

“Techbedrijven beweren erg innovatief te zijn, maar hun productieketen zit vaak nog in het industriële tijdperk”, zegt Cary Cook van Greenpeace. “We weten dat ze kunnen veranderen: in plaats van de klimaatverandering aan te zwengelen, kunnen deze bedrijven de juiste weg tonen. Dat hebben Google en Apple bijvoorbeeld al gedaan door hun datacenters op hernieuwbare energie te laten draaien.”

Productiefase

Uit het onderzoek blijkt ook dat de grootste klimaatafdruk van elektronica voor rekening van de productiefase komt: tot 80 procent. Hoewel Apple, Google en andere internetbedrijven vorderingen maken om het energieverbruik van hun datacenters te vergroenen, blijven ze kampen met een snel groeiende klimaatafdruk in hun toeleveringsketen. Apple is het enige bedrijf dat zich al heeft voorgenomen om ook die keten helemaal op groene energie te laten draaien.

Weinig bedrijven communiceren transparant over die toeleveringsketen: Amazon en Huawei doen er het zwijgen toe en houden zo de ecologische voetafdruk van hun keten verborgen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van toxische stoffen: enkel Apple, Dell, Google, HP en Microsoft publiceren een lijst met de gevaarlijke stoffen die in hun producten gebruikt worden.

Geplande veroudering

Een ander hardnekkig probleem is “planned obsolescence”: producten ontworpen voor een beperkte gebruiksduur. Zowel Apple, Microsoft als Samsung ontwerpen hun producten niet op een manier die een duurzaam gebruik mogelijk maakt, zegt Greenpeace. HP, Dell en Fairphone scoren hier veel beter en letten erop dat hun producten te repareren zijn of updates toelaten.

Greenpeace dringt er bij de hele IT-sector op aan verantwoordelijkheid te nemen voor zijn snel groeiende voetafdruk en drie belangrijke stappen te zetten: de toeleveringsketen vergroenen, de verspilling van kostbare mineralen verminderen door producten te maken die langer meegaan en recyclebaar zijn, en het gebruik van gevaarlijke stoffen te verminderen.
 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)