Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Word vriend van OneWorld

Verandering begint bij bewustwording! Daarom zetten wij ons dagelijks in voor onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld. Soms onderzoekend, soms activerend maar altijd constructief en oplossingsgericht.

Steun onze missie, draag bij aan een eerlijke en duurzame wereld!

  • Verhalen die ertoe doen, van mensenrechten tot duurzaamheid
  • Ontvang het magazine: print en/of digitaal
  • Word onderdeel van de grootste eerlijke, duurzame community van Nederland
Ja, ik word vriend (€4/maand)

Voordat je verder leest...

Met onze onafhankelijke verhalen dragen we bij aan een eerlijke, duurzame wereld. We doen niet aan betaalmuren, maar goede journalistiek kost tijd en geld en daarom hebben we jouw steun nodig.

Word vriend voor (€4/maand)
Ik lees eerst het verhaal verder

De luchtvaart kampt met een snel groeiende klimaatafdruk. Tussen 1990 en 2014 alleen al nam de uitstoot met 87 procent toe, en de piek is nog lang niet in zicht: de sector wil het aantal reizigers in de komende twintig jaar verdubbelen. Een uitstoot die aan hetzelfde tempo meegroeit, staat die haaks op de klimaatdoelstellingen van Parijs. Vliegtuigmaatschappijen zoeken daarom naar manieren om hun klimaatimago te verbeteren.

Biobrandstoffen

In een rapport schuift de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) biobrandstoffen als oplossing naar voren. De sector wil tegen 2040 een derde van het brandstofverbruik uit biobrandstoffen halen – tegen 2050 zelfs de helft. De sector zou tegen dan 286 miljoen ton biobrandstof per jaar nodig hebben – meer dan drie keer de huidige wereldproductie.

Maar biobrandstoffen zijn veel minder onschuldig dan ze lijken, stellen 96 organisaties uit de hele wereld in een brief aan de VN. De ICAO heeft het dan wel over biobrandstof op basis van algen, keukenolie en afval, maar uit een evaluatie van de beschikbare technologieën blijkt dat het in de praktijk vooral op palmolie zal neerkomen: de goedkoopste en makkelijkst te produceren variant. Andere gewassen op een dergelijke grote schaal produceren is technisch of economisch niet mogelijk.

Problemen

De organisaties argumenteren dat palmolieplantages nu al erg controversieel zijn. “Biobrandstoffen zijn vandaag de dag verantwoordelijk voor grootschalige ontbossing, landroof, mensenrechtenschendingen en voedselonzekerheid”, zegt Mary Louise Malig van de Global Forest Coalition. “Vliegtuigen voltanken met biobrandstoffen vergroot die impact alleen maar en draagt daardoor niet bij aan de strijd tegen de klimaatverandering.”

De organisaties benadrukken dan ook dat er alternatieve manieren gevonden moeten worden om de toenemende uitstoot door vliegtuigen te drukken. Als de wereld de klimaatverandering onder de 2 graden wil houden, zoals is afgesproken op de klimaattop in Parijs, is dit dringend nodig.

“De luchtvaartsector wil ons vooral doen geloven dat ze groener wordt, terwijl in werkelijkheid de klimaatuitstoot dramatisch stijgt in de volgende decennia”, zegt Julia Christian van Europese milieugroep Fern. “De oplossing die ze voorstellen, is meer biobrandstoffen gebruiken – palmolie dus – en dat versnelt de vernietiging van de regenwouden op aarde.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Word vriend voor (€4/maand)