‘Albert Heijn blijft achter in aanpakken plastic probleem’

Steeds meer supermarktketens voelen zich genoodzaakt iets te doen aan de plastic soep, zoals de drijvende vuilnisbelt van plastic in de oceanen genoemd wordt. Hoe oprecht zijn deze initiatieven?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De Plastic Soup Foundation begint in 2018 met een nieuw educatieprogramma voor het basisonderwijs. Het programma – mogelijk gemaakt door de Duitse supermarktketen Aldi – bestaat uit een Plastic Soup Box met lesmateriaal over plastic vervuiling, een online platform met digitale lessen, video’s en games. Zo wordt er op een interactieve manier onderwezen en hoopt de foundation het milieubewustzijn te vergroten bij de komende generatie.

Het is niet het eerste initiatief van de Duitse supermarktketen. Onlangs kondigde het al aan om de plastic tassen volledig uit hun winkels te weren. De daadwerkelijke uitvoering hiervan laat nog even wachten op de uitfasering van de plastic tassen. Per 1 oktober worden de prijzen verhoogd van 10 naar 25 cent. Het grootste deel van deze opbrengst gaat naar de Plastic Soup Foundation, voor educatiedoeleinden.

Het nieuwe lesprogramma en de plastic draagtasjes uitbannen, sluit aan bij het voornemen om het milieu en het klimaat beter te beschermen. “We willen dat toekomstige generaties kunnen leven in een schone en gezonde omgeving. Met dit educatieprogramma brengen we jonge kinderen spelenderwijs bij hoe belangrijk het is om onze zeeën en oceanen te beschermen”, aldus Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility Aldi Nederland.

De verantwoordelijkheid van supermarkten

Aldi is niet de eerste supermarktketen die besluit in zee te gaan met de Plastic Soup Foundation. Vorige maand maakte de Nederlandse prijsvechter Hoogvliet al bekend om te investeren in gastlessen over de plastic soep op basisscholen rondom hun filialen. Op de website van de foundation laten zij weten een grote verantwoordelijkheid te voelen op het gebied van milieuvoorlichting. ‘Als supermarkt verkopen wij miljoenen in plastic verpakte producten en gaan er enorm veel plastic tasjes over de toonbank. Samen met de leverancier gaan wij altijd het gesprek aan over het besparen op plasticgebruik en het verminderen van plastic afval.’

Plastic gebruiken om plastic vervuiling te stoppen?

Aldi geeft dus het goede voorbeeld voor andere grote bedrijven, althans, zo lijkt het. Aldi gebruikt dit initiatief uiteraard als positieve promotie. Desondanks blijft het een onderneming, met als voornaamste doel het maken van winst. We kunnen ons afvragen in hoeverre er een paradox optreedt. Investeren in voorlichting over de plastic soep, met geld verdiend aan plastic tasjes?

Vera Dalm van Milieu Centraal gelooft wel in de oprechtheid van Aldi en prijst het bedrijf. Zij benadrukt dat ketens waar men het juist van verwacht – zoals Albert Heijn – achterblijven in hun doortastendheid om het plastic probleem aan te pakken. Zij brengt nuance in bovenstaande paradox: “Er is simpelweg een transitieperiode nodig om als supermarkt volledig plasticvrij te worden. Aldi is geen charitatieve instelling en begrijpt de commerciële risico’s die samenhangen met het weren van plastic tasjes. Desondanks zijn zij de eerste supermarkt die deze stap zetten en daar kan ik alleen maar positief over zijn”, aldus de directeur van Milieu Centraal.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons