Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Het gebeurt niet vaak dat ik emotioneel word van een marketingcampagne. Er zijn campagnes waar ik zachtjes om heb gegniffeld, waarbij mijn ogen een traantje hebben onderdrukt of er een kleine frons op mijn voorhoofd verscheen. Meestal zapte, scrolde of swipete ik ze weg. Tot een tijdje terug. Toen werd ik overvallen door een golf van verbazing, woede en walging.

Alles om de kinderen wild van water te maken. Nou, ik werd er in elk geval ‘wild’ van

Dat kwam door de reclamecampagne #wildaboutwater van Nestlé en National Geographic, die onlangs onder andere in België is gelanceerd. De twee hebben een flesje water op de markt gebracht met een afbeelding van een wild dier erop. Drink je het flesje leeg, dan zie je een leuk weetje over jouw ‘waterbuddy’. ‘Hydrateren wordt een puur plezier als je het gezelschap krijgt van een stoere leeuw of kleurrijke papegaai!’, aldus Nestlé en National Geographic. Alles om de kinderen wild van water te maken. Nou, ik werd er in elk geval ‘wild’ van.

Waarom laten wij toe dat onze kinderen verleid worden om water te drinken uit plastic flesjes? We weten inmiddels toch dat kraantjeswater (I love Vlaams) verpakken in plastic onnodig, duur en vervuilend is? Het water uit de kraan is minstens zo gezond als dat uit plastic. Alleen heet dat geen Pure Life, natuurlijk.

De verleiding stopt niet bij een flesje met een leuk dierenplaatje erop of een slim gekozen watermerknaam. Er is een blik mommy influencers opengetrokken om onder #wildaboutwater de flesjes aan de mam te brengen. De trotse ouders vertellen verheugd hoe simpel water drinken is met deze nieuwe flesjes. Is je flesje leeg? Dan recycle je het tot nieuw speelgoed. Ik zie de gefrustreerde ouders al voor me als ze het zoveelste bloempotje in elkaar zitten te knutselen met de kleine. De kinderkamer als nieuwe kliko.

Wat mij het meest verbaasde, was die samenwerking. Was National Geographic niet het blad met de iconische cover van een plastic zak in de vorm van een ijsberg met de vraag: Planet or Plastic? Een cover die de wereld over ging en het startpunt markeerde van een meerjarige bewustwordingscampagne over ons plasticprobleem en wat te doen om single-use-plastic uit ons leven te bannen. Ondertussen lok je kinderen met Nestlé naar de plastic flesjes? Wie heeft hier bij National Geographic liggen pitten?

Het meest ironisch is het flesje met een zeehondenpup erop. De zeehond ondervindt namelijk heel veel problemen van al die plasticvervuiling

Het meest ironisch is het flesje met een zeehondenpup erop. De zeehond is namelijk één van de dieren die de meeste problemen ondervindt van al die wegwerpplasticvervuiling. Ze raken in het plastic verstrikt en eten het op. Wetenschappers vonden microplastics in de ontlasting van zeehonden, een voorbeeld van hoe het in zeedieren en daarmee in onze voedselketen terechtkomt. Daarover is nog wel een goed artikel te vinden op de website van National Geographic.

Micro_2100x1118

Wij leven in een micro-plasticsoep, is dat erg?

Alles over nano's en micro's: de piepkleine deeltjes die ons lichaam binnendringen.

Daniel_OneWorld-66

KLM wil dat je verantwoord vliegt (maar wel zo vaak mogelijk)

Wat KLM zegt en wat KLM doet ligt ver uit elkaar.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
daniel-profielpagina-cms

Daniël Poolen

Werkt bij het Koninklijk Instituut van Ingenieurs als coördinator duurzaamheid. Als ingenieur lost hij maatschappelijke- en …
Profielpagina