Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Na november is het seizoen van symposia, lezingen en congressen wel voorbij. December is een verloren maand waarin de autoreply overuren draait en wij ons terugtrekken om de vetreserves aan te vullen. Een goed moment voor het doorspitten van de goodiebags en relatiegeschenken die mij bij al die evenementen het afgelopen jaar zijn toegestopt. Vroeger kreeg je de zoveelste pen, een usb­-stick met te weinig geheugen en sowieso een stapeltje folders die niemand doorlas. Tegenwoordig is iedereen eco­minded, dus tel je alleen nog mee met een groen kleinigheidje in een katoenen tas. Al enkele jaren staat de Dopper, drinkfles der drinkflessen, met stip op één in de Presentjes Parade. Dit is niet zomaar een drinkfles maar ‘een fles met een boodschap’. Hij maakt je bewust van het milieu en
bestrijdt wegwerpflesjes. Een succesvol Hollands product dat niet uit ons straatbeeld is weg te slaan en het perfecte cadeau voor diegene die wat groen in zijn leven mist.

Er zit geen grens aan de verkoop van wereldverbeterende waterhouders

Het succes heeft ook een keerzijde. Na mijn opruimwoede staan er zes duurzame drinkflessen op tafel, allemaal gebrandmerkt door een onderneming met goede bedoelingen. Uit navraag bij enkele collega’s blijkt dat ik niet de enige ben met een familie flessen.

Dat rijtje waterhouders legt een pijnlijk probleem bloot. Er zit geen grens aan de verkoop van wereldverbeterende waterhouders. Dopper benoemt de veroorzakers van milieuproblemen, wil zo veel mogelijk bewuste ambassadeurs en gebruikt een deel van de winst voor oplossingen die verder gaan dan de waterfles. Dat is mooi, maar de vraag is wanneer zij hun doel hebben bereikt. Wanneer hebben wij genoeg waterflessen in huis?

Weiger een drinkfles als je die gratis aangeboden krijgt en bied je overbodige drinkflessen aan ter adoptie

Als Dopper haar missie écht serieus neemt, zou ze met andere drinkflesfabrikanten een maximum aantal flessen moeten afspreken dat ze jaarlijks produceren. Als sociale onderneming heb je namelijk een ander doel dan winst maken, in dit geval is dat het gebruik van plastic wegwerpflesjes stoppen.

Dopper zegt dat je met hun drinkfles zo’n 40 kleine wegwerpflesjes per jaar bespaart. Volgens de Rijksoverheid verbruiken wij, 17 miljoen Nederlanders, er daarvan zo’n 750 miljoen per jaar, wat neerkomt op zo’n 44 flesjes per persoon per jaar. Als wij een beetje ons best doen, hebben we genoeg aan één drinkflessen is met 17 miljoen waterflessen het wegwerpflesjesprobleem opgelost.

Wij kunnen nu al meehelpen om dit doel te bereiken! Je hoeft maar twee dingen te doen: weiger een drinkfles als je die gratis aangeboden krijgt en help de drinkfleslozen in Nederland en bied je overbodige drinkflessen aan ter adoptie.

Mocht je er nog geen hebben, stuur mij dan via Twitter (@DanielPoolen) een bericht. Wees snel, dan krijg je er ook nog een gratis katoenen tas bij. Op = op!

david-calderon-973699-unsplash

Plastic recyclen helpt niet als je jaarlijks meer blijft produceren

De evenementenindustrie wil plasticvervuiling tegengaan, maar doen ze genoeg?

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
daniel-profielpagina-cms

Daniël Poolen

Werkt bij het Koninklijk Instituut van Ingenieurs als coördinator duurzaamheid. Als ingenieur lost hij maatschappelijke- en …
Profielpagina